رینا امیری: با وجود تهدیدها شجاعت زنان افغان ستودنی است

نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا در امور حقوق بشر و زنان در افغانستان می‌گوید که اگر نیمی از جمعیت یک جامعه از مشارکت در اجتماع محروم باشند، رهبران جهان به ویژه کشورهای اسلامی باید به برای ارزش ثبات و رفاه، یک پیام قوی و واحد بدهند.

رینا امیری از رشادت‌های زنان افغان در روز جهانی مدافعان حقوق بشر قدردانی کرد و گفت که این زنان در حالی برای احقاق حقوق خود، چون آموزش و کار جهت فراهم‌کردن غذا به خانواده‌های شان مبارزه می‌کنند که با تهدید، خشونت و زندانی‌شدن مواجه اند.

این مقام وزارت امور خارجه امریکا ناوقت روز سه‌شنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در سلسله تویت‌هایی تاکید کرد که مشارکت همه‌جانبه زنان نباید قابل بحث باشد.

خانم امیری در حالی بر مشارکت اجتماعی زنان تاکید می‌کند که جمعی از کارشناسان ملل متحد به تاریخ ۲۵ نومبر گفتند که عملکرد طالبان در مقابل زنان و دختران افغانستان ممکن به مثابهٔ ''جنایت علیه بشریت" باشد و خواهان تحقیقات و پیگرد این اعمال مطابق قوانین بین المللی شدند.

اظهارات این متخصصان ملل متحد پس از آن بیان شد که ۱۴ نفر به شمول سه زن روز چهارشنبه ۲۳ نومبر در یک ورزشگاه در ولایت لوگر در محضر عام شلاق زده شدند.

شینکی کروخیل، یکی از فعالان حقوق زن و عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان، به صدای امریکا گفت که زنان و دختران افغان شجاعت و دلاوری خود را به مردم افغانستان و جهان نشان داده اند، چون با وجود تمام تهدیدها برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند.

خانم کروخیل افزود: "زنان افغان تاریخ‌ساز شدند، در تاریخ ثبت خواهد شد که دیگر زنان افغانستان در برابر خشونت و ظلم تن نمی‌دهند، بلکه در مقابل آن می‌ایستند و می‌جنگند."

این در حالی است که واشنگتن پایتخت امریکا، لندن پایتخت بریتانیا و چندین شهر دیگر جهان به تاریخ ۲۷ نومبر (ششم قوس) شاهد اعتراضات گسترده برای حمایت از حقوق زنان و دختران افغان بود.

علاوه بر صدها افغان، شهروندان این کشورها نیز در این تظاهرات شرکت کردند. معترضان یک صدا خواستار کار، تحصیل و آزادی برای دختران و زنان افغان شدند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اکثریت دختران و زنان از کار و تحصیل منع شده اند و این محدودیت خشم جهانیان و مردم عادی افغانستان را برانگیخته است.