ملل متحد: وضعیت کنونی زنان و دختران در افغانستان نگران کننده است

به دنبال تداوم محدودیت بر مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، وضعیت کنونی را برای زنان و دختران افغان نگران کننده خوانده است.

کمیشنری عالی ملل متحد پناهندگان روز دوشنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) در تویترش نوشته است که زنان افغان با تهدیدهای بزرگ محدودیت مواجه استند.

این ادارۀ ملل متحد نگاشته است که علاوه بر محدودیت تردد، دسترسی به کار و تحصیل، زنان و دختران در افغانستان با خطرات جدی روبرو بوده و بر مصوونیت و رفاه آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرده است که برای سعادت آیندۀ افغانستان باید حقوق زنان و دختران حفظ شود.

اخیراً فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در جنوب آسیا، به صدای امریکا گفت که از یک سال به اینسو دختران افغانستان حق دسترسی به آموزش ندارند و دختران دورۀ متوسطه و لیسه از رفتن به مکتب محروم شده اند.

او گفت که "در وضعیتی که مردم افغانستان از گرسنگی می‌میرند، اولویت طالبان این است تا محدودیت‌های بیشتر را بر حقوق زنان در افغانستان وضع کنند".

خانم عباسی افزود: "وضعیت بحرانی حقوق بشری و انسانی که در افغانستان جریان دارد، فرصتی است برای اینکه طالبان روی اولویت‌های خود در افغانستان بازنگری بکنند و نه تنها اینکه کمبود غذا و بحران گرسنگی جبران بکنند، دروازه‌های مکاتب را به روی دختران باز بکنند و اجازه بدهند که این دختران به حق آموزش دسترسی داشته باشند."

این درحالی است که اعتراضات و تحرکات مدنی گسترده‌ای در افغانستان در مورد بازگشایی مکاتب دختران و حقوق زنان صورت گرفته است.

ظاهر حلیمی، استاد پوهنتون، به صدای امریکا گفت که طالبان حضور و فعالیت زنان را در جامعه، برخلاف مبانی فکری خود می‌دانند و از همین‌رو مانع حضور آنان در اجتماع می‌شوند.

آقای حلیمی افزود که طالبان حاضر نمی‌شوند که به حق کار و آموزش زنان و دختران تمکین کنند، مگر اینکه فشارهای اجتماعی و جامعۀ بین المللی بر حکومت این گروه افزایش یابد.

این در حالی است که شماری از سازمان‌های بین المللی از شورای امنیت ملل متحد خواسته اند که به دلیل وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، معافیت محدودیت سفر رهبران این گروه را تمدید نکند.

اعضای شورای امنیت ملل متحد، پس از آنکه مهلت معافیت سفرهای خارجی شماری از سران طالبان یک روز پیش منقضی شد، در مورد تمدید و عدم تمدید آن رایزنی را آغاز کردند، اما تا اکنون به نتیجۀ نهایی دست نیافته اند و قرار است امروز بحث‌ها در مورد محدودیت سفر بر ۱۳ رهبر گروه طالبان دوباره آغاز شود.

حکومت طالبان که پس از گذشت یک سال از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، از شورای امنیت ملل متحد خواسته است تا از تعزیرات منحیث ابزار فشار کار نگیرند.