هشدار نتنیاهو به ایران: جایی در ایران نیست که دست اسراییل به آن نرسد

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل روز جمعه ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اسراییل در مبارزه با تروریست‌ها و حامیان آنها در ایران که حملات تروریستی هفتم اکتوبر را در کشورش انجام دادند، "پیروز" است.

نتنیاهو گفت: "من پیامی برای مستبدان تهران دارم. اگر ما را بزنید، شما را خواهیم زد. هیچ جایی در ایران وجود ندارد که دست دراز اسراییل نتواند به آن برسد. و این در مورد کل شرق میانه صدق می‌کند."

او گفت که سربازان اسراییل در ۱۱ ماه گذشته با "شجاعت باورنکردنی و با فداکاری قهرمانانه" جنگیده اند.

صدراعظم اسراییل افزود: "و من پیام دیگری برای این مجمع و برای جهان خارج از این سالون دارم: ما در حال پیروزی هستیم."

لحظاتی پس از سخنرانی نتنیاهو، اردوی اسراییل موجی از حملات هوایی را در جنوب بیروت، پایتخت لبنان انجام داد که به گفتهٔ اردوی این کشور مقر اصلی حزب‌الله را هدف قرار داد.

اردوی اسراییل همچنین روز شنبه اعلام کرد که در حال انجام حملاتی به تسلیحات حزب الله است که در زیر ساختمان های مسکونی در جنوب بیروت، پایتخت لبنان ذخیره شده بود.

اردو در بیانیه‌ای اعلام کرد: "در حال حاضر اردوی اسراییل در حال انجام حملات هدفمند به سلاح های متعلق به سازمان تروریستی حزب الله است که در زیر ساختمان های غیرنظامی انبار شده است."

اما حزب الله روز شنبه "ادعای" اسراییل را مبنی بر ذخیره‌ سلاح‌ها در زیر ساختمان‌های مسکونی رد کرد.

حزب الله لبنان در پیامی که توسط دفتر رسانه‌ای این گروه منتشر شد، گفت: "ادعاهای دروغین دشمن صهیونیستی مبنی بر وجود تسلیحات یا انبارهای تسلیحاتی در ساختمان های غیرنظامی که در حومه جنوبی هدف بمباران قرار گرفتند، صحت ندارد."

در همین حال مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، حملات هوایی اسراییل به حومه جنوبی پایتخت لبنان را محکوم کرد و آن را "جنایت جنگی فاحش" خواند.

پزشکیان در بیانیه‌ای که صبح شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) به وقت محل توسط ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران منتشر شد، گفت: "حملات امروز رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت، یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان است که ماهیت تروریزم دولتی این رژیم را بار دیگر آشکار کرد."

پزشکیان در بیانیه افزود: "دولت جمهوری اسلامی ایران این جنایت اخیر صهیونیست‌ها را پیگیری می‌کند و در کنار ملت لبنان و محور مقاومت خواهد بود."

سفارت ایران در لبنان هشدار داد که حملات اسراییل یک "تشدید خطرناک" را در شرق میانه نشان می دهند.

سفارت ایران در شبکهٔ ایکس نگاشته است که اسراییل "مجازات مناسب را دریافت خواهد کرد" و افزود: "این جنایت مذموم... تشدید خطرناکی است که قوانین بازی را تغییر می دهد."

وزارت امور خارجه ایران نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که این حمله "وحشیانه" نشان دهندهٔ آتش‌بس دروغینی است که به رهبری امریکا در آستانه حمله صادر شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: "تداوم جنایات رژیم صهیونیستی به وضوح نشان می دهد که آتش بس صادر شده از سوی امریکا و برخی کشورهای غربی، ترفندی آشکار با هدف به دست آوردن زمان برای رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایات خود علیه ملت فلسطین و لبنان است."

اردوی اسراییل اواخر روز جمعه متعهد شد که از انتقال تسلیحات ایران به حزب‌الله لبنان از طریق میدان هوایی بیروت جلوگیری کند و گفت که جت‌های جنگنده این رژیم در حال گشت‌زنی در آسمان بیروت هستند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل در یک نشست تلویزیونی گفت: "ما به هیچ وجه اجازه انتقال سلاح به سازمان تروریستی حزب الله را نخواهیم داد. ما از ارسال تسلیحات ایران به حزب الله اطلاع داریم و آنها را خنثی می کنیم. جت های نیروی هوایی اکنون در اطراف میدان هوایی بیروت گشت زنی می کنند."

بمباران هفتهٔ جاری اسراییل بر پایگاه‌های حزب الله، گروهی که از سوی ایران حمایت می‌شود، صدها کشته بر جا گذاشت در حالیکه این گروه شبه‌ نظامی با پرتاب راکت‌ها به این بمباران پاسخ داده است.

گروه حزب‌الله، متحد حماس، از ماه اکتوبر در امتداد مرز لبنان با نیروهای اسراییلی در جنگ است و ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.