مروری بر تاریخ سوقصد علیه روسای جمهور در ایالات متحده

گلوله‌باری بر رونالد ریگن، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تاریخ ۳۰ مارچ ۱۹۸۱

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، روز شنبه هنگامی که در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا در یک گردهمایی انتخاباتی سخنرانی می‌کرد، هدف گلوله‌باری قرار گرفت که در آن قسمت بالای گوشت راست وی زخم برداشت.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) گفته است که "عامل دخیل" در این حمله متیو کروکس نام داشته و ۲۰ سال عمر دارد. اف‌بی‌آی در یک بیانیۀ مختصر گفته است که کروکس باشندۀ شهر بیتل پارک، ایالت پنسلوانیا است، اما جزییات بیشتری در مورد وی داده نشده است.
کم از کم یک شرکت کننده در گردهمایی ترمپ در این گلوله‌باری کشته شده و دو نفر دیگر به شدت زخمی شده اند.

پیش از گلوله‌باری روز شنبه بر ترمپ نیز، در چندین مورد روسای جمهور برحال و پیشین و نامزدان احزاب عمدۀ سیاسی ایالات متحده برای ریاست جمهوری هدف سوقصدها قرار گرفته اند.

ابراهام لینکن، شانزدهمین رییس جمهور ایالات متحده

لینکن نخستین رییس جمهور ایالات متحده بود که به تاریخ ۱۴ اپریل ۱۸۶۵ هنگامی که با همسرش مری تاد لینکن سرگرم تماشای یک نمایش کمیدی در تیاتر فورد در شهر واشنگتن دی‌سی بود، هدف گلولۀ مردی به نام جان ویلکس بوث قرار گرفت.

لینکن پس از اصابت گلوله به سرش، برای درمان به منزلش منتقل شد، اما صبح روز بعد درگذشت. حمایت لینکن از حقوق سیاه‌پوستان به عنوان انگیزۀ ترور وی تلقی شده است.

دو سال پیش از این رویداد، لینکن در جریان جنگ داخلی ایالات متحده، اعلامیۀ رهایی را صادر کرد که بر اساس آن، تمام کسانی‌که در ایالت‌های شورشی کنفدراسیون به بردگی گرفته شده بودند، آزاد شدند.

بوث، مهاجمی که بر لینکن شلیک کرده بود، در مخفیگاهش در نزدیکی شهر بالینگ گرین ایالت ویرجینیا به تاریخ ۲۶ اپریل ۱۸۶۵ به ضرب گلوله کشته شد.

جیمز گارفیلد، بیستمین رییس جمهور ایالات متحده

به تاریخ دوم جولای ۱۸۸۱ زمانیکه جیمز گارفیلد، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، قصد داشت در ایستگاه قطار آهن شهر واشنگتن دی‌سی سوار قطار شود، توسط مردی به نام چارلس گیتیاو به گلوله بسته شد.

الکساندر گراهام بل، مخترع تلیفون، گلوله را که به سینۀ گارفلید اصابت کرده بود توسط آله‌ای که فقط به همین منظور طراحی کرده بود، موفقانه بیرون کرد، اما رییس جمهور مجروح چند هفته بعد در گذشت.

چارلس گیتیاو که دستگیر شده و به جرمش اعتراف کرده بود، در ماه جون ۱۸۸۲ به جرم قتل رییس جمهور گارفیلد اعدام شد.

رسامی که صحنۀ گلوله باری بر ویلیم مک‌کینلی، رییس جمهور پیشین ایالات متحده را به تصویر کشیده است

ویلیم مک‌کینلی، بیست و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده

مک‌کینلی به تاریخ ششم سپتمبر ۱۹۰۱ هنگامیکه در شهر بفالو در ایالت نیویارک با کسانیکه برای استقبالش صف کشیده بودند، دست می‎‌داد، از مسافت دور هدف اصابت دو گلوله قرار گرفت.

هرچند داکتران گلوله‌ها را موفقانه از سینۀ مک‌کینلی بیرون کشیدند، اما وی به تاریخ ۱۴ سپتمبر ۱۹۰۱، شش ماه پس از آغاز دومین دور ریاست جمهوری‌اش، در اثر زخم‌های ناشی از این سوقصد درگذشت.

لیون اف زولگاس، مرد ۲۸ سالۀ باشندۀ شهر دیترویت، در پیوند به این گلوله‌باری بازداشت شد و به جرمش اعتراف کرد. زولگاس به تاریخ ۲۹ اکتوبر ۱۹۰۱ اعدام شد.

فرانکلین روزولت، سی و دومین رییس جمهور ایالات متحده

روزولت، در ماه فبروری ۱۹۳۳ هنگامیکه از پشت یک موتر سر باز در شهر میامی ایالت فلوریدا سخنرانی می‌کرد، هدف سوقصد قرار گرفت.

در این گلوله‌باری به روزولت آسیبی نرسید، اما انتون سرماک، والی شیکاگو در اثر اصابت گلوله کشته شد.

گویسپی زانگارا که به خاطر این گلوله‌باری مجرم شناخته شده بود به اعدام محکوم شد.

هری ترومن، سی و سومین رییس جمهور ایالات متحده

ترومن در نومبر ۱۹۵۰ هنگامیکه در بلیر هاوس، در مقابل قصر سفید به سر می‌برد، دو مرد مسلح به قصد جان وی وارد این ساختمان شدند.

به ترومن در این رویداد آسیبی نرسید، اما یک منسوب پولیس و یک مهاجم در اثر تبادل آتش کشته شدند و دو منسوب دیگر پولیس قصر سفید زخمی شدند.

اسکار کالازو، یکی از مهاجمان که دستگیر شده بود، به اعدام محکوم شد. اما ترومن در سال ۱۹۵۲ حکم اعدام او را به حبس ابد تبدیل کرد. سپس کالازو در سال ۱۹۷۹ به دستور جیمی کارتر، رییس جمهور پیشین ایالات متحده از زندان رها شد.

جان اف کنیدی و همسرش لحظاتی پیش از آنکه بر موتر حامل وی گلوله باری شود

جان اف کنیدی، سی و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده

کنیدی در نومبر ۱۹۶۳ هنگامیکه با همسرش جاکلین کنیدی سرگرم دیدار از شهر دالاس ایالت تکزاس بود، از مسافت دور توسط یک تفنگ قوی به گلوله بسته شد.

پس از این رویداد کنیدی به شفاخانۀ پارکلند منتقل شد، اما لحظاتی پس از رسیدن به شفاخانه درگذشت.

ساعاتی پس از این رویداد، پولیس مردی را به نام لی هاروی اوسوالد با یک میل تفنگ سنایپر(نشانزن) در نزدیکی محل این رویداد بازداشت کرد.

دو روز بعد، زمانیکه اوسوالد از مرکز پولیس به زندان منتقل ‌می‌شد، جک روبی، مالک یک کلب شبانه در شهر دالاس بر وی گلوله‌باری کرد که در اثر آن اوسوالد جان باخت.

لحظۀ گلوله‌باری بر جرالد فورد، تاریخ ۲۲ سپتمبر ۱۹۷۵

جرالد فورد، سی و هشمتین رییس جمهور ایالات متحده

فورد در جریان دو هفته در سال ۱۹۷۵ هدف دو سوقصد قرار گرفت اما در هیچ یک از این دو رویداد به وی آسیبی نرسید.

در نخستین مورد، فورد رهسپار جلسه‌ای با والی کالیفورنیا در شهر سکرمنتو بود که زنی به نام لینیت فرومی، از بین ازدحام مردم راه خود را باز کرده و تفنگچۀ نیمه خودکارش را به سوی رییس جمهور نشانه گرفت، اما سلاح وی گلوله را فیر نکرد. فرومی در پیوند با این رویداد زندانی شد و در سال ۲۰۰۹ از بند رها شد.

درست ۱۷ روز پس از این رویداد، زن دیگری به نام سارا جین مور، در برابر هوتلی در شهر سان فرانسیسکو در ایالت کالیفورنیا، به سوی فورد گلوله‌باری کرد، اما گلوله به وی اصابت نکرد. در حالیکه مور می‌خواست گلولۀ دوم را به سوی فورد شلیک کند، یک رهگذر بازوی او را گرفت و گلوله فیر نشد.

مور در پیوند به این سوقصد زندانی شد و سپس در سال ۲۰۰۷ از بند رها شد.

رونالد ریگن، چهلمین رییس جمهور ایالات متحده

ریگن در مارچ ۱۹۸۱ پس از ایراد سخنرانی در واشنگتن‌ دی‌سی در حالیکه به سمت کاروان موترهای حاملش روان بود، مردی به نام جان هینکلی جونیر از بین جمعیت بر وی گلوله‌باری کرد.

به ریگن در این رویداد آسیبی نرسید، اما سه نفر دیگر به شمول جیمز برادی، سخنگوی قصر سفید، در این رویداد زخمی شدند.

هینکلی بازداشت شد و پس از آنکه هیات منصفۀ محکمه او را به دلیل جنون از مجازات معاف کرد و وی برای درمان به یک شفاخانۀ صحت روانی منتقل شد. در سال ۲۰۲۲، پس از آنکه یک قاضی حکم کرد که هینکلی دیگر خطری را متوجه خودش و دیگران نمی‌کند، از شفاخانه مرخص شد.

جورج دبلیو بش، چهل و سومین رییس جمهور ایالات متحده

در سال ۲۰۰۵ هنگامیکه جورج دبلیو بش در شهر تبلیسی در گرجستان با میخایل ساکاشویلی، همتای گرجستانی‌اش در یک رویداد شرکت کرده بود، یک بم دستی به سوی وی پرتاب شد.

بم دستی که با تکه پیچانده شده بود، در مسافت حدود ۳۳ متری این دو رییس جمهور به زمین افتاد، اما انفجار نکرد.

مردی به نام ولادیمیر اروتیونیان در پیوند به این سوقصد بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

تیودور روزولت، بیست و ششمین رییس جمهور ایالات متحده

روزولت در سال ۱۹۱۲ هنگامیکه سرگرم کارزار انتخاباتی برای احراز مجدد کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده بود، در شهر ملواکی هدف سو قصد قرار گرفت. او پیش از آن، دو دور رییس جمهور ایالات متحده بود.

در این رویداد به روزولت آسیب سطحی وارد شد.

مردی به نام جان شرانک در پیوند به این سوقصد بازداشت شد و بقیۀ عمرش را در شفاخانۀ صحت روانی سپری کرد.

رابرت کنیدی، نامزد ریاست جمهوری

کنیدی که در صدد کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۸ ایالات متحده بود، لحظاتی پس از آنکه برندۀ انتخابات مقدماتی ایالت کالیفورنیا شد، در هوتلی در شهر لاس انجلس کشته شد. پنج نفر دیگر در این رویداد زخمی شدند.

کنیدی سناتور ایالت نیویارک و برادر جان اف کنیدی بود.

سرحان سرحان، مرد فلسطینی اردنی‌تبار به جرم قتل کنیدی بازداشت و به مرگ محکوم شد که سپس مجازات وی به حبس ابد تبدیل شد. سرحان چندین بار درخواست بخشش و رهایی کرده است که در آخرین مورد درخواست وی سال گذشته رد شد.

جورج والاس، نامزد ریاست جمهوری

والاس در سال ۱۹۷۲ در تلاش کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بود که در جریان یک کمپاین انتخاباتی در ایالت مریلند هدف گلوله قرار گرفت. او در این رویداد کشته نشد، اما برای تمام عمر از کمر به پایان فلج شد.

آرتور برمر، به جرم گلوله باری بر والاس به حبس ابد محکوم شد، اما در سال ۲۰۰۷ از بند رها شد.