صدها هزار نفر به حمایت از فلسطینیان در لندن راهپیمایی کردند

نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر روز شنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) در شهر لندن، پایتخت بریتانیا در راهپیمایی شرکت کردند و خواهان آتش‌بس در نوار غزه شدند.

مقامات بریتانیا ترس داشتند که راهپیمایی ملی برای حمایت از فلسطین که در روز "آتش‌بس" (Armistice Day) مراسم سالانه یادبود از کشته شدگان جنگ بریتانیا، سازماندهی شده است، ممکن با بی نظمی همراه شود.

یک سخنگوی پولیس لندن گفته است که در این راهپیمایی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر اشتراک کرده اند.

معترضان بیرق‌های سرخ، سفید و سبز رنگ فلسطین را به اهتزاز در آوردند و پوسترها و کارت‌هایی در دست داشتند که در آنان نوشته شده بود:‌"بمباران غزه را متوقف کنید."

پس از حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، لندن تقریباََ از یک هفته‌ به اینسو شاهد اعتراضات بوده است. در حملهٔ حماس بر اسراییل، ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و تندروان حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بر غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحی در نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده است که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

معترضان در لندن همچنین شعار‌‌های "فلسطین آزاد"، "همین حالا آتش بس کنید" و "اسراییل یک دولت تروریستی است" سر دادند.

شیراز بوبرا،۴۱ ساله که از لستر، مرکز انگلستان، سفر کرده است، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "موقف سیاسی را فراموش کنید. همه چیزهای دیگر را فراموش کنید، شما نمی توانید در حالی خاموشی اختیار کنید که مردم کشته می شوند." او افزود تا زمان برقراری آتش بس در غزه، هر هفته در اعتراضات اشتراک خواهد کرد.

پولیس لندن در راهپیمایی‌های گذشته حامیان فلسطینی‌ها نزدیک به ۱۰۰ معترض به شمول حامیان حماس را دستگیر کردند.

برای نخستین بار،‌ وزارت خارجهٔ ایالات متحده به تاریخ هشتم اکتوبر ۱۹۹۷ میلادی، گروه حماس را درج سازمان‌های تروریستی خارجی امریکا کرد. علاوه بر ایالات متحده، چندین کشور دیگر از جمله اتحادیه اروپا، کانادا و اسراییل حماس را منحیث یک سازمان تروریستی شناخته اند.

حکومت ایران از چندین دهه‌ به اینسو برای حماس کمک‌های مالی، نظامی، تسلیحاتی و آموزش نظامی فراهم می‌کند، اما مقامات ایرانی ادعا کرده اند که از حملهٔ حماس که به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت، آگاهی نداشتند.

در حالی‌که ترس از ایجاد بی‌نظمی در شهر لندن وجود داشت، ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، ناوقت جمعه شب از معترضان خواست تا با احترام و صلح آمیز برخورد کنند.