حدود ده‌هزار مهاجر افغان در سه روز گذشته از ایران و پاکستان به کشورشان برگشته اند

ملل متحد گفته است که از اول جنوری تا پایان می ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۹۵هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که از چهارشنبه گذشته تا جمعه نه‌هزار و ۷۳۰ مهاجر افغان از ایران و پاکستان به صورت داوطلبانه یا اجباری به کشورشان بازگشته اند.

این وزارت روز شنبه ۱۳ جولای (۲۳ سرطان)‌ با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، گفته است که در سه روز گذشته یک‌هزار و ۳۵۳ مهاجر افغان از پاکستان و هشت‌هزار و ۳۷۷ مهاجر افغان از ایران به افغانستان برگشته اند.

در اعلامیه آمده است: "مهاجران عودت‌کننده پس از ثبت نام در اداره‌های مرزی برای کمک‌های بیشتر به دفاتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، برنامه جهانی غذا و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شدند و همچنان با هر خانواده بر اساس راهکار امارت اسلامی [حکومت طالبان] کمک نیز صورت گرفته است".

همچنان وزارت امور مهاجران و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، در خبرنامه‌ای جداگانه گفته است که یک کودک خردسال که دو سال و شش ماه را در یکی از زندان‌های ایالت خیبر پشتونخوای پاکستان زندانی بود، در نتیجه تلاش‌های اتشۀ امور مهاجران طالبان در این ایالت، آزاد و سپس به در تورخم به خانواده‌اش سپرده شد.

این وزارت در مورد زندانی‌شدن این کودک افغان چیزی نگفته است.

علاوه بر این کودک، ده مهاجر افغان که به دلیل نداشتن اسناد اقامت توسط پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شده بودند، روز پنجشنبه هفتۀ گذشته از طریق گذرگاه تورخم به افغانستان برگشتند.

در هفته‌های اخیر، پاکستان و ایران اخراج مهاجران افغان را که مدارک اقامت قانونی این کشورها را ندارند، سرعت بخشیده ‌اند.

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) به تاریخ دوم جولای (۱۲ سرطان) با نشر گزارشی گفت که از اول جنوری تا پایان می ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۹۵هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

بر اساس این گزارش، در پنج ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶.۸هزار مهاجر افغان از ایران برگشته که در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در این مدت برگشت ۶۷هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از پاکستان را ثبت کرده که در مقایسه با پنج ماه نخست ۲۰۲۳ بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کابینه حکومت پاکستان چهارشنبۀ گذشته ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

اما حکومت پاکستان گفته است که همچنان به روند اخراج مهاجران افغان بدون مدارک قانونی از این کشور ادامه می‌دهد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، روز پنجشنبه ۱۱ جولای (۲۱ سرطان) در اسلام‌آباد، به پاسخ پرسش‌های خبرنگاران گفت که مرحله نخست اخراج مهاجران بدون مدارک قانونی از پاکستان همچنان ادامه دارد و در جریان آن تعداد زیادی از مهاجران از این کشور اخراج شده اند.

زهرا بلوچ افزود: "قوانین پاکستان در این مورد بسیار روشن است. این افراد [شهروندان خارجی فاقد مدرک] ممکن است با جریمه نقدی مواجه شوند، ممکن است بر اساس پرونده‌های ویژه زندانی شوند و ممکن است اخراج شوند".

اما سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان به خبرنگاران گفت که هنوز تصمیمی در مورد مرحله دوم اخراج مهاجران خارجی فاقد مدارک قانونی گرفته نشده است. او افزود که نیروهای امنیتی این کشور به جستجو و اخراج مهاجران بدون مدارک قانونی از پاکستان ادامه می‌دهند.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر سال گذشته به تمام مهاجرین خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

بر اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در مورد پناهندگان، ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند، که از میان آنان ۱.۴ میلیون مهاجر کارت‌های اقامت داشته و ۱.۳ میلیون دیگر فاقد اسناد اند.