طالبان: ۷۵ مهاجر افغان از زندان‌های ایالت سند در پاکستان آزاد شدند

آرشیف

وزارت خارجه حکومت طالبان از آزادی ۷۵ مهاجر افغان به شمول شش کودک از زندان‌های ایالت سند پاکستان خبر داده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشت که این ۷۵ مهاجر افغان در نتیجۀ تلاش‌های سفارت افغانستان و قنسولگری آن در کراچی – که تحت مدیریت طالبان است – آزاد شده اند.

عبدالجبار تخاری، سرقنسول افغانستان در کراچی در پیامی ویدیویی گفت که شماری از زندانیان پس از آزادی از زندان روز سه شنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) به هزینه این قنسولگری به افغانستان منتقل شدند.

همچنان تخاری گفت که در حال حاضر ۳۰۰ مهاجر افغان در زندان‌های شهر کراچی پاکستان در حبس به سر می‌برند.

به گفتۀ این مقام حکومت طالبان، از ماه‌های نخست سال ۲۰۲۲ تاکنون دوهزار و ۵۱۶ نفر به شمول زنان و کودکان از زندان‌های پاکستان به ویژه در ایالت سند آزاد شده و به افغانستان بازگردانده شده اند.

تخاری گفت: "از حکومت پاکستان می‌خواهیم که جلو بازداشت افغان‌ها به‌ویژه افغان‌هایی که برای حفاظت به پاکستان می‌روند را بگیرد و با آنها با ملایمت برخورد شود".

همچنان او از شهروندان افغانستان خواست که بدون مدارک قانونی به پاکستان سفر نکنند تا در آن کشور با مشکل مواجه نشوند.

پاکستان از ماه‌های اول سال ۲۰۲۲ سلسله بازداشت افغان‌های فاقد مدارک سفر قانونی را در این کشور به ویژه در ایالت سند و اسلام آباد پایتخت آغاز کرده و صدها افغان را بازداشت و زندانی کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به تاریخ ۲۰ جون (۳۰ جوزا) اعلام کرد که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، تعداد زیادی از افغان‌ها به پاکستان نقل مکان کرده‌اند و با تهدید بازداشت و اخراج خودسرانه مواجه ‌اند.

این سازمان گفته است که گزارش‌های زیادی در مورد بازداشت و آزار مهاجرین افغان در شهرهای کراچی، پشاور و کویته در ایالت سند پاکستان دریافت کرده است.

عفو بین‌الملل همچنان گفته است که به دلیل تاخیر قابل توجه در روند ثبت نام مهاجرین افغان، اکثر افغان‌ها کارت شناسایی مهاجرت در پاکستان ندارند و اکثر افغان‌ها با ویزۀ عادی به این کشور سفر کرده‌ اند که در حال حاضر مدت اقامت شان تکمیل شده است.

این سازمان گفته است: "وضعیت به ویژه برای زنان و دخترانی که هم در افغانستان و هم در پاکستان با تبعیض روبرو هستند، وخیم است."

دینوشیکا دیسانایک، یک مقام عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی گفت که عدم توجه جامعه جهانی به وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان، مایه نگرانی عمیق است.

او تاکید کرده است: "به این دلیل نه می‌توانند به کشورشان برگردند و نه می‌توانند به طور دایمی در پاکستان زندگی کنند، آنها در شرایطی گیر کرده اند که هیچ راهی برای فرار وجود ندارد".

عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل تاخیر در ثبت نام این افغان‌ها به‌عنوان پناهنده توسط کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و تاخیر در تمدید ویزه توسط حکومت پاکستان، این مهاجرین افغان توسط پولیس بازداشت می‌شوند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و از آنها با زور اخاذی می‌شود.

بر اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در حال حاضر۳.۷ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که از این تعداد تنها یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مدارک قانونی مهاجرت دارند.

بر اساس گزارش ها، پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، حدود ۶۰۰هزار افغان به پاکستان مهاجر شده اند.