شماری از زنان در هرات به منبت‎کاری رو آورده اند

زنان مشغول منبت کاری در یک کارگاه در هرات

شماری از زنان در یک کارگاه در هرات به منبت‌کاری یا کندن‌کاری روی چوب رو آورده اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

در این کارگاه که فقط زنان استخدام می‌شوند، تخته‌های چوب با نقش‌ و نگار‌های زیبا کندن کاری می‌شوند.

روبینا یوسفی، کارمند این کارگاه و محصل دانشگاه می‌گوید: "از زمانیکه دانشگاه ها به روی ما بسته شده، ما در جستجوی یک کار و مصروفیت بودیم که ذهن خود را مشغول بسازیم. الحمد الله توانستیم از حالت انزوای روانی بیرون شویم و مشغول هنر زیبای کشور خود شویم."

کندن کاری روی چوب یک هنر قدیمی در افغانستان بوده و قدامت آن به چندین قرن می‌رسد. اکنون این هنر برای شماری از زنان که از تحصیل و کار محروم شده اند، روزنه‌ای امید ایجاد کرده است.

درین کارگاه زنان تخته های چوب را پیش از کندن‌کاری با پنسل اندازه گیری دقیق می‌کنند و سپس با کندن کاری نقش و نگارهای ظریف آنرا به پارچه های زیبا تبدیل می‌کنند. کارمندان این کارگاه امیدوار استند که طالبان مانع ادامه کارهای خلاق هنری آنها نشوند.

اسما کروخی، دانش آموز این کارگاه هنری می‌گوید: "وقتی دروازه دانشگاه ها به روی ما بسته شد، همه زنان افسرده شدند و خانه نشین شدند. امیدوار استم که این کارگاه را بسته نکنند چون اینجا همه خانم ها استند. "

طالبان پس از به تسلط مجدد بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران اعمال کرده است. نزدیک به دو سال از ممنوعیت تحصیل دختران در مکاتب متوسط و لیسه در این کشور می گذرد و پس از دسمبر ۲۰۲۲ دختران و زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها نیز محروم شده اند.

علاوه بر این، حکومت طالبان زنان را از کار در دفاتر ملل متحد، سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی و ادارات دولتی منع کرده است.

همچنان حکومت طالبان زنان را از رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و ورزشگاه‌ها منع کرده و علاوه بر درخواست حجاب در خارج از منزل، در سفرهای طولانی مدت نیز برای موجودیت محرم برای زنان شرط قرار داده است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر این اقدامات حکومت طالبان را تبعیض جنسیتی سیستماتیک علیه زنان خوانده اند و از طالبان خواسته اند که تمام این محدودیت‌ها را بردارند.