طالبان: افغانستان در پنج ماه به ارزش ۴۹ میلیارد افغانی صادرات داشته است

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان می‌گوید که در پنج ماه نخست سال روان خورشیدی، به ارزش ۴۹ میلیارد افغانی کالاهای تجارتی از افغانستان به خارج صادر شده است.

این دفتر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بیش از ۹۶ درصد این کالاهای تجارتی به کشورهای هند، تاجیکستان، امارات متحده عربی، ایران، پاکستان، اوزبیکستان، قزاقستان، چین، ترکیه و عراق صادر شده است.

به نقل از این اعلامیه، ۶۰ درصد این اقلام صادراتی شامل میوه‌های خشک و تازه، زعفران، زغال سنگ، پنبه و چوب بوده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به خبرنگاران گفت که در این مدت میزان واردات افغانستان ۵۲۰ میلیون دالر بوده است.

او به طلوع نیوز گفته است که صادرات افغانستان به پاکستان در پنج ماه نخست سال ۶۶ میلیون دالر کاهش یافته است. جواد دلیل کاهش صادرات به پاکستان را بیان نکرده است.

بانک جهانی در آخرین گزارشش در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان گفت که طی جنوری تا جون ۲۰۲۳، صادرات کالا نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ رشد متوسطی را در این کشور نشان می‌دهد.

اما این بانک می‌گوید که روند صادرات افغانستان از فبروری سال روان به این طرف رو به کاهش بوده است.

گزارش گفته است: "روند صادرات از فبروری ۲۰۲۳ به طور مداوم کاهش یافته است، با کاهش قابل توجه ۸۲ درصدی ارزش صادرات زغال سنگ در جون ۲۰۲۳ در مقایسه با می ۲۰۲۳. بازار اصلی صادرات افغانستان پاکستان (۵۹ درصد از کل صادرات) و پس از آن هند (۲۴ درصد) است".

خانجان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به صدای امریکا یکی از دلایل کاهش صادرات به پاکستان را کاهش تقاضا برای زغال سنگ افغانستان بیان کرد و گفت که پاکستان زغال سنگ را از افریقای جنوبی و سایر کشورها با قیمت ارزان‌تری نسبت به زغال سنگ از افغانستان می‌خرد.

آقای الکوزی گفت: "بازار زغال سنگ در پاکستان برای ما بسیار خوب است، اما اخیراً محصول آن بالا رفته است. پاکستان زغال سنگ از افریقا و سایر کشورها وارد می‌کند و زغال سنگ ما را نمی‌خرد. تجارت زغال سنگ ۱۰هزار تن بود و اکنون به هزار تا دوهزار تن کاهش یافته است".

در نیمه دوم ماه اگست، وزارت‌های مالیه و معادن و پترولیم حکومت طالبان اعلام کردند که بنا به درخواست اتحادیه صادرکنندگان زغال سنگ و نظارت بر قیمت زغال سنگ در بازار بین‌المللی و تشویق تاجران، یک کمیتۀ مشترک حکومت، محصول گمرکی یک تن زغال سنگ صادراتی را ۱۵ دالر کاهش داد.

بانک جهانی گفته است که صادرات افغانستان به پاکستان، عمدتاً مواد غذایی و زغال سنگ است، اما طی سال روان میلادی مواد غذایی ۱۹ درصد و زغال سنگ نیز ۱۲ درصد کاهش یافته است، ولی برعکس، صادرات مواد غذایی به هند ۱۷ درصد افزایش یافته است.

همچنان این بانک گفته است که صادرات مواد نساجی که ۱۶ درصد کل صادرات افغانستان را تشکیل می‌دهد، طی سال روان ۴۹ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که بانک مرکزی پاکستان در گزارش ماه جولای خود اعلام کرد که صادرات این کشور به افغانستان ۲۲ درصد افزایش یافته اما صادرات از افغانستان ۷۶ درصد کاهش یافته است.