لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت: نگرانی‌های زیادی در مورد حقوق بشر در افغانستان وجود دارد


گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر ملل متحد با شماری از زنان و مردان افغان در ترکیه، دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان صحبت کرده است.

ریچارد بنیت، امروز جمعه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که سفر چهار روزه‌اش در ترکیه به پایان رسید و در آنجا برعلاوۀ افغان‌ها، با نهادهای حکومت ترکیه و سازمان ملل متحد ملاقات کرده است.

او پس از این دیدارها نگاشته است: "نگرانی‌های زیادی در مورد طیف گسترده‌ای از حقوق بشر [افغانستان] وجود دارد."

قبل از سفر به ترکیه، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر ملل متحد با مقامات آلمان در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده بود.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر، دوسال حاکمیت طالبان را کابوس حقوق بشری برای شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران توصیف کرده است.

این نهاد حقوق بشری گفته است که با گذشت دو سال از تسلط طالبان بر افغانستان سرکوب‌های این گروه تشدید یافته و بحران بشری و نقض گسترده حقوق زنان، میلیون‌ها نفر را در این کشور تهدید می‌کند.

دیدبان حقوق بشر از رهبری طالبان خواسته است باید فوراً قوانین و سیاست‌های ظالمانه خود را متوقف کند.

دیدبان حقوق بشر از جامعه بین‌المللی نیز خواسته است که باید حکومت طالبان را در قبال بحران‌های حقوق بشری کنونی پاسخگو قرار دهد.

در ضمن، شماری از فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن، با امیر فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کنندۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان، نیز دیدار کرده اند.

نهادی موسوم به مجمع زنان در مورد افغانستان ناوقت پنجشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) گفته است که در این دیدار، دو طرف بر وحدت افغان‌ها تاکید کردند.

این نهاد در شبکۀ ایکس نگاشته است: "با توجه به اینکه زنان محروم از حقوق اساسی خود اند، می‌توانند نقش مهمی در ایجاد وحدت و اتحاد داشته باشند.".

اعضای کمیتۀ رهبری این نهاد با شورای جهانی خبرنگاران استانبول نیز ملاقات کردند و برای آنها در مورد وضعیت زنان در داخل افغانستان توضیحات داده اند.

این فعالان زن از این شورا خواستار حمایت‌اش برای برجسته کردن چالش‌های پیش روی افغان‌های ساکن ترکیه به ویژه زنان و کودکان شده است.

طالبان با تسلط دوباره بر افغانستان، علاوه بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان، کار زنان در ادارات دولتی – به جز چند سکتور معدود – نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد را ممنوع کردند.

تحت حاکمیت طالبان، حضور دختران و زنان در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها یا حتی سالون‌های زیبایی ممنوع شده است و آنان از اجازۀ ترک خانه‌های خود را بدون شوهر، برادر یا پدر ندارند.

طالبان آرایشگاه‌های زنانه را نیز بسته اند و در آخرین مورد رفتن زنان به پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان را ممنوع کردند.

پیش از این، کارشناسان ملل متحد ضمن بازتاب عملکرد طالبان در دو سال پسین، گفته اند که حکومت کنونی این گروه بر خلاف همه تعهدات خود،‌ مرتکب تخطی در عرصه‌های مختلف شده که بیشتر زنان و دختران را متاثر کرده است.

این کارشناسان همچنین گفته اند که تبعیض و آزار اذیت جنسیتی در مقابل زنان و دختران در حدی اعمال می‌شود که جنایت علیه بشریت است، و بحث در مورد تدوین "اپارتاید جنسیتی" را ضروری کرده است.

این کارشناسان از طالبان خواسته اند تا به اسرع وقت برخورد شان را در مقابل زنان و دختران تغییر بدهند و به آنان اجازه دهند تا در کنار ادامه تحصیل، کار کنند، در فعالیت‌های سیاسی و مدنی سهم بگیرند، از حقوق بشر،‌ حق گشت و گذار آزادانه برخوردار شوند و در روند تصمیم‌گیری‌ها‌ی عامه از حق مساوی و پر معنی مستفید شوند.

این کارشناسان به صورت اخص از طالبان خواسته اند تا به طور فوری مکاتب و دانشگاه‌ها را در تمام سطوح به روی دختران باز کنند.

اما طالبان ادعا کرده اند که حقوق زنان در چارچوب "شرعی" تامین است و مکاتب و دانشگاه‌ها نیز پس از ترتیب طرحی به روی دختران و زنان باز خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG