مقام پاکستانی: هیات امریکایی با اخراج افغان‌های فاقد مدرک اقامت از پاکستان مخالفت نکرد

کاروان مهاجران افغان در یک مرکز انسجام امور مهاجران در نوشهرهٔ پاکستان، ۲۳ نومبر ۲۰۲۳

یک مقام پاکستانی روز سه شنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) گفت که ایالات متحده با تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج افغان‌هایی که بدون مدارک اقامت در آن کشور زیست دارند، هیچ اعتراضی نکرده و تنها خواسته است که این روند در فصل زمستان به آهستگی به پیش برود.

طرح اخراج مهاجران فاقد مدرک اقامت که ۱.۷ میلیون مهاجر افغان نیز شامل آن می‌شود، در بحث‌های جولیتا ولاس نویس، دستیار وزارت خارجهٔ ایالات متحده با مقام‌های پاکستانی شامل بود. نویس در راس یک هیات امریکایی به پاکستان سفر کرده است.

یک مقام پاکستانی آگاه از گفتگو‌ها گفت که جانب ایالات متحده خواستار جلوگیری از اخراج ۲۵ هزار افغان آسیب‌پذیر شد که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ به پاکستان فرار کرده اند و ممکن واجد شرایط اسکان مجدد به ایالات متحده باشند.

این مقام پاکستانی که نخواست نامش گرفته شود، به صدای امریکا گفت: "حکومت پاکستان نمی‌خواهد که افغان‌های آسیب‌پذیر را اخراج کند، صرف نظر از اینکه آنان در فهرست اسکان مجدد به ایالات متحده یا کشور دیگر شامل باشند."

او گفت: "پاکستان به خاطر روند دور و دراز اسکان مجدد که ایالات متحده آن را تطبیق می‌کند، نگرانی دارد. یک نکته روشن است: ایالات متحده با پالیسی اخراج [مهاجران فاقد مدرک اقامت] از پاکستان مخالفت ندارد. با اینحال، [امریکا] خواستار کند ساختن این روند در زمستان شده است."

صدای امریکا در مورد این ادعاها که گویا واشنگتن با اخراج اجباری افغان‌ها از پاکستان مخالفت نکرده است، خواستار ابراز نظر از وزارت خارجهٔ امریکا شد، اما تا زمان نشر این گزارش واکنشی دریافت نکرده است.

تا کنون مقام‌های پاکستانی و امریکایی جزییات ملاقات‌های نویس با آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان را نشر نکرده اند.

نویس در یک پیام در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: " برای بحث در مورد مهاجران افغان، حفاظت از آنان و اسکان مجدد شان، امروز بار دیگر دیدار خوب از وزارت خارجهٔ پاکستان و ملاقات با آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ [پاکستان] برای افغانستان داشتم."

درانی نیز در شبکهٔ ایکس جزییات اندکی از گفتگوهایش با هیات امریکایی نشر کرده و نگاشته است: "ما در مورد مسایل مربوط به مهاجران افغان و اسکان مجدد آنان صحبت کردیم."

وزارت خارجهٔ ایالات متحده پیش از سفر چهار روزهٔ هیات به رهبری نویس به پاکستان گفته بود که این هیات با مقام‌های حکومت پاکستان و شرکای سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی دیدار خواهد کرد تا "در مورد تلاش‌های مشترک برای حفاظت از افراد آسیب‌پذیر و تسریع روند مصوون و موثر انتقال و اسکان مجدد مهاجران افغان" بحث کند.

آمار رسمی نشان می‌دهد که پس از اعلام طرح اخراج اجباری افغان‌های فاقد مدرک اقامت از پاکستان، از اواسط ماه سپتمبر تا کنون بیش از ۴۰۰هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

ملل متحد و سازمان‌های جهانی حقوق بشر از این تصمیم پاکستان انتقاد کرده و خواستار توقف فوری آن شده اند. اما مقام‌های پاکستانی از این طرح دفاع کرده و ادعا دارند که افزایش خشونت‌های مرگبار اخیر در آن کشور با مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت ربط دارد.

نویس در یک پیام دیگر در شبکهٔ ایکس نگاشته است که در دیدار با مسوولان کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان در اسلام آباد، "بحث مهمی" در پیوند به "تعهدات مشترک برای حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیر مقیم پاکستان" داشت.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ده‌ها هزار شهروند افغانستان که با نیروهای خارجی کار می‌کردند، از ترس اینکه مبادا با انتقامجویی طالبان روبرو شوند به پاکستان پناه بردند.

روابط میان حکومت طالبان در افغانستان و اسلام‌آباد به خاطر اخراج اجباری افغان‌ها به شدت پرتنش شده است. مقام‌های حکومت طالبان این تصمیم حکومت پاکستان را تقبیح کرده و آن را "ناعادلانه و غیرانسانی" خوانده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را نداشته و به گفتۀ وی، پاکستان نباید بار ملامت ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بی‌اندازد.