خامنه‌ای: ایران و متحدین‌ آن در مقابل اسراییل عقب نشینی نمی‌کنند

علی خامنه‌ای، رهبری ایران، هنگام سخنرانی در نماز جمعه تهران

علی خامنه‌ای،‌ رهبری ایران،‌ روز جمعه چهارم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که تهران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه در مقابل اسراییل عقب نشینی نخواهند کرد.

این اظهارت خامنه‌ای چند ساعت پس از آن در نماز جمعهٔ تهران بیان شد که اسراییل بار دیگر بر بیروت، پایتخت لبنان، حمله کرد. ظاهراً چنین به نظر می‌رسد که حملات اسراییل، جانشین حسن نصرالله، رهبر پیشین حزب‌الله را که هفتهٔ‌ گذشته در حملات اسراییل کشته شد، آماج حمله قرار داده است.

خامنه‌ای که نماز جمعه را در تهران، پایتخت ایران، امامت می‌کرد، همچنین با اشاره به حملات میزاییلی ایران بر اسراییل که روز سه‌شنبه صورت گرفت، گفت: "ا قدام نیروهای مسلح ما کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونیستی، در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم خون‌آشام، گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه بود."

به گفته باشندگان و منابع امنیتی ساحه ضاحیه واقع در حومه جنوبی بیروت که پایگاه اصلی حزب‌الله است،‌ حوالی نیمه‌شب پنجشنبه بار دیگر هدف حملات قرار گرفت. این حملات اندکی پس از آن صورت گرفت که اسراییل به مردم این ساحه دستور دارد تا خانه‌های شان را ترک کنند.


براک راوید،‌ روزنامه نگار اکسیوس، یک ویب‌سایت خبری مستقر در ایالت ویرجنیا، در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که حملات هوایی اسراییل، هاشم صفی‌الدین، یکی از مقامات حزب‌الله و جانشین احتمالی حسن نصرالله، در یکی پناهگاه‌های زیر زمینی آماج حمله قرار داده است. اما تا حالا از سرنوشت صفی‌الدین خبری در دست نیست.

نظامیان اسراییلی از تبصره در مورد این خودداری کرده‌اند و حزب‌الله نیز در مورد سرنوشت صفی‌الله تبصره نکرده است. سید عبدالله سیف‌الدین، بردار صفی‌الله و نمایندهٔ حزب‌الله در ایران، در نماز جمعه به امامت خامنه‌ای اشتراک کرد.

صدای انفجار قوی در اوایل صبح جمعه به وقت محلی، حومهٔ‌ میدان هوایی بیروت را تکان داد. غیرنظامیان لبنانی گفته‌‌اند که در ترس و وحشت دوامدار به سر می‌برند.

یک روز پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفت که پاسخ اسراییل ممکن شامل حملات بر تاسیسات نفتی ایران باشد.

بایدن گفته است معتقد نیست که جنگ همه جانبه در شرق میانه شعله‌ور شود. اما به گفتهٔ ناظران، کار‌های زیادی برای جلوگیری از جنگ تمام عیار در شرق میانه باید روی دست گرفته شود.
این اظهارات بایدن در حالی صورت می‌گیرد که اسراییل در مورد گزینه‌های اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران را بررسی می‌کند.

ایالات متحده، اتحادیهٔ اروپا و سایر متحدین اسراییل، خواهان آتش‌بس ۲۱ روزه میان اسراییل و حزب‌الله شده‌اند. اما بایدن گفته است که ایالات متحده با اسراییل در مورد گزینه‌های پاسخ به تهران صحبت می‌کند، پاسخی که ممکن شامل حمله بر تاسیسات نفتی ایران باشد.

اظهارات رییس جمهور بایدن سبب افزایش قیمت نفت در سطح جهان شده است. در عین حال، افزایش تنش در شرق میانه سبب ایجاد نگرانی تاجران نفت شده است و آن اینکه جنگ ممکن است روند انتقال نفت را مختل کند.

با اینحال، رییس جمهور بایدن گفته است:" امروز چیزی رخ نمی‌دهد." رییس جمهور ایالات متحده همچنین در پاسخ به پرسشی که آیا از اسراییل خواسته است که پایگاه‌های نفتی ایران را آماج حملات قرار ندهد، گفت که نمی‌خواهد در محضر عام در این مورد صحبت کند.