مجری پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون آریانا در یک حملۀ مسلحانه در پاکستان زخمی شد

تصویر گرفته شده از صفحۀ فیسبوک عبدالعزیز سخی زاده

برخی از نهادهای حامی خبرنگاران خبر داده اند که عبدالعزیز سخی‌زاده، مجری پیشین برنامه‌های خبری و سیاسی تلویزیون آریانا در اثر یک حملۀ مسلحانه در پاکستان زخمی شده است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان گفته است که این حادثه ناوقت روز یکشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سنبله) در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، اتفاق افتاد و سخی‌زاده از ناحیه سر آسیب دیده است.

عبدالعزیز سخی‌زاده ویدیویی در صفحۀ فیسبوک خود نشر کرده که در آن، از قسمت سر آسیب دیده و در یکی از شفاخانه‌ها تحت درمان قرار دارد.

سخی‌زاده نوشته است که در حال حاضر وضعیت صحی اش خوب است.

پس از اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان دوباره به دست آوردند، مانند دیگر افغان‌ها، صدها خبرنگار به کشورهای خارجی، به ‌ویژه پاکستان و ایران رفتند.

برخی از نهادهای حامی خبرنگاران از ادامه حمله بر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در پاکستان ابراز نگرانی کرده و خواستار تامین امنیت آنان شده اند.

"سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان" روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که خبرنگارانی که به کشورهای سومی پناه بردند، حتا در این کشورها نیز از امنیت کامل برخوردار نیستند.

این سازمان افزود: "این وضعیت تاثیرات منفی زیادی بر خبرنگاران گذاشته است. سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان از دولت پاکستان می‌خواهد که عاملان این حادثه را شناسایی و به صورت قانونی مجازات کند."

این نهاد حامی خبرنگاران همچنان از کشورها به ویژه سفارت خانه‌های کشورهای خارجی در اسلام‌آباد خواسته است که روند رسیدگی به پرونده‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغان را تسریع ببخشند.

نهاد "خانه‌ آزادی بیان" نیز از حمله بر این کارمند رسانه‌ای افغان در اسلام‌آباد ابراز نگرانی کرده و بر تامین امنیت خبرنگاران در پاکستان تاکید کرده است.

بر اساس معلومات دوستان وی، سخی‌زاده، پس از تسلط طالبان بر افغانستان به کارش در این رسانه ادامه داد. به گفتۀ آنان سخی‌زاده یک بار توسط طالبان در کابل لت و کوب شد و او پس از آن تصمیم گرفت افغانستان را ترک کند.

این در حالی است که احمد هنایش، خبرنگار افغان به تاریخ سوم اپریل (۱۵ حمل) در اثر حمله افراد مسلح ناشناس در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، به شدت زخمی شد.

بر اساس گزارش‌ها، هنگامی که احمد هنایش ساعت ۱۱ شب از یک ورزشگاه در منطقه جی۶ اسلام‌آباد به سمت محل سکونت خود در حرکت بود، افراد مسلح ناشناس سوار بر موترسایکل بر وی گلوله‌باری کردند که در نتیجه از ناحیه سر و پاها زخم برداشت.

احمد هنایش که با بخش افغانستان رادیو آزادی (رادیو اروپای آزاد) به حیث خبرنگار کار می‌کند، مسوولیت دو رادیوی خصوصی را در پروان نیز به دوش دارد.