ارمنستان خواستار نشست اضطراری شورای امنیت برای رسیدگی به 'فاجعهٔ قره‌باغ' شد

قطار کمک‌های بشری که منتظر ورود به منطقهٔ قره‌باغ آذربایجان است

ارمنستان از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا نشستی اضطراری را در مورد وخامت اوضاع بشری در منطقه قره باغ آذربایجان برگزار کند.

مهر مارگاریان، سفیر ارمنستان در سازمان ملل متحد در نامهٔ به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز شنبه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) توسط وزارت خارجه این کشور منتشر شد، نگاشته است که مردم قره باغ در "در آستانه یک فاجعه بشری تمام عیار" قرار دارند.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی اند، اما این منطقه به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.

ارمنستان از طریق دهلیز لاچین که یگانه مسیر میان ارمنستان و قره‌باغ است، به ۱۲۰هزار ارمنی که در ساحۀ کوهستانی قره باغ زندگی می‌کنند، مواد مورد نیاز می‌فرستاد.

اما ارمنستان می‌گوید که از ماه دسمبر سال گذشته آذربایجان با ایجاد پوسته‌های امنیتی این دهلیز را مسدود کرده و انتقال موادغذایی، تجهیزات طبی و سایر اقلام ضروری را محدود کرده است.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

سفیر ارمنستان در نامهٔ خود نگاشته است: "حکومت ارمنستان خواستار مداخله شورای امنیت ملل متحد به عنوان نهاد اصلی مسوول حفظ صلح و امنیت بین المللی است تا جلو قساوت جمعی از جمله جنایات جنگی، نابودسازی برمبنای ملیت، جنایات علیه بشریت و نسل کشی گرفته شود."

این در حالی است که لویس مورینو اوکمپو، سارنوال پیشین محکمهٔ بین المللی جرایم روز سه شنبه هشدار داد که آذربایجان در حال تدارک نسل‌کشی علیه اقلیت قومی ارمنی در منطقهٔ قره‌باغ است و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا این موضوع را در سطح بین المللی مطرح کند.

در این گزارش آمده است: "هیچ کوره‌ای (برای سوختاندن مردم) و هیچ حمله‌ای با شمشیر وجود ندارد. گرسنگی سلاح نامریی نسل کشی است. بدون تغییر چشمگیر فوری، این گروه از ارمنی‌ها ظرف چند هفته نابود خواهند شد."

یک نماینده حکومت آذربایجان گزارش اوکمپو را رد کرد و به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که این گزارش "حاوی ادعاها و اتهامات غیرمستند" است.

انسداد دهلیز لاچین نگرانی‌هایی را در مورد بحران بشری در منطقه ایجاد کرده است. ساکنان این منطقه از کمبود مواد غذایی و مشکلات اساسی در دسترسی به خدمات صحی شاکی بوده اند.

آدربایجان به تاریخ ۱۴ جولای به صلیب سرخ اجازه داد تا روند انتقال بیماران از قره‌باغ به ارمنستان را از سر بگیرد. اما این سازمان می‌گوید که هنوز هم نمی‌تواند کمک‌های بشردوستانه را از طریق دهلیز لاچین یا از طریق سایر مسیرها به مردم غیر نظامی برساند.

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد و نیروهای حافظ صلح در دهلیز لاچین به وسعت پنج کیلومتر مستقر شدند.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند. جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری مسکو و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در ساحه، پایان یافت.

مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه پیشرفت کمی داشته و تا اکنون به توافق صلح منتج نشده است.