بایدن: در امریکا اختلافات خود را از راه صندوق رای حل می‌کنیم، نه با گلوله

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در یک سخنرانی از قصر سفید، با اشاره به سوقصد بر دونالد ترمپ گفت که خشونت در دموکراسی امریکایی جا ندارد

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، شام یکشنبه پیرامون گلوله‌باری روز شنبه بر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و نامزد احتمالی جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، به مردم امریکا سخنرانی کرد.

او با اشاره به فضای ملتهب سیاسی در ایالات متحده گفت که هرچند اختلافاتی بین سیاستمداران امریکایی وجود دارد، اما به گفتۀ وی آنان "دشمن" هم نیستند. او گفت: "ما دوست هستیم، همکار و شهروندیم و از همه مهمتر هموطنان امریکایی هستیم."

ترمپ روز شنبه ۱۳ جولای (۲۳ سرطان) در یک حمله در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا به ضرب گلوله زخمی شد. پس از این گلوله‌باری، تصاویری نشر شد که نشان می‌دهد گوش و صورت ترمپ با خون آلوده است.

بایدن که پیش از این نیز در سخنانی از مردم امریکا خواسته بود تا در مورد انگیزۀ این رویداد گمانه‌زنی نکنند، بار دیگر تاکید کرد که باید تامل کرد و دید "کجا هستیم و باید چگونه پیش برویم". او افزود که "خوشبختانه ترمپ به شدت زخمی نشده" و نیز افزود که با وی صحبت کرده است.

کم از کم یک شرکت کنندۀ گردهمایی انتخاباتی ترمپ در این گلوله‌باری کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شده اند.

بایدن با اشاره به قربانی این رویداد گفت: "او یک شوهر، پدر، یک داوطلب اطفاییه و یک قهرمان بود که در برابر آن گلوله‌ها از خانواده‌اش حفاظت کرد. ما باید برای خانوادۀ او و کسانی که مجروح شدند دعا کنیم."

رییس جمهور ایالات متحده با بیان اینکه هنوز انگیزه، دیدگاه سیاسی و وابستگی مهاجم دانسته نشده است و مشخص نیست که کمک یا حمایتی داشته یا نه و با شخص دیگری در تماس بوده یا نه، گفت که مجریان قانون در حال تحقیق برای یافتن پاسخ به این پرسش‌ها هستند.

جو بایدن خطاب به مردم ایالات متحده گفت: "ما نمی‌توانیم و نباید در این مسیر خشونت وارد شویم؛ چرا که قبلاً آن را در تاریخ امریکا تجربه کردیم و خشونت هیچ‌وقت چاره نیست."

او با اشاره به حمله بر قانونگذاران امریکایی، یا حمله بر همسر ننسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده در خانه‌اش، تلاش برای مرعوب کردن مقام‌های انتخاباتی و توطیه برای ربودن والی یکی از ایالت‌های امریکا گفت: "در امریکا هیچ جایی برای این نوع خشونت و یا هر خشونتی وجود ندارد. هرگز. تمام. هیچ استنثنایی نیست."

رییس جمهور ایالات متحده تاکید کرد که نمی‌توان اجازه داد که چنین خشونتی "عادی سازی" شود. او افزود که وجود اختلافات "اجتناب ناپذیر" است و نباید منجر به خشونت شود.

او افزود، کنوانسیون جمهوری‌خواهان روز دوشنبه‌ آغاز می‌شود و تردیدی ندارد که آنجا از وی انتقاد می‌کنند. اما گفت: "ما در ایالات متحده اختلافات خود را از طریق صندوق آرا حل می‌کنیم، نه با گلوله."

بایدن با اشاره به کارزارهای انتشار اخبار نادرست به امریکایی‌ها گفت که عوامل خارجی می‌خواهند آتش اختلافات را شعله‌ور کنند و آیندۀ ایالات متحده را به نفع خودشان، نه به سود امریکایی‌ها شکل دهند، اما تاکید کرد که امریکایی‌ها باید متحد بایستند.

او افزود که در "دموکراسی امریکایی، حکومت قانون محترم شمرده شده" و افزود که در دموکراسی امریکایی نجابت، رقابت جوانمردانه و کرامت تنها مفاهیم نه بلکه واقعیت‌های "زنده" هستند.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده، پس از سوقصد به جانش روز یکشنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) گفت که در شرایط کنونی بیش از هر وقت دیگر''مهم‌" است که کشورش قوی و مصمم ایستادگی کند و اجازه ندهد که شیطان پیروز شود.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) روز یکشنبه گفت که "عامل دخیل" در سوقصد علیه ترمپ، توماس متیو کروکس نام داشته و ۲۰ سال عمر دارد. اما تا حالا انگیزه فرد مظنون به سوقصد علیه رییس جمهور پیشین مشخص نشده است.

گلوله باری روز شنبه که منجر به زخمی شدن ترمپ از ناحیه گوش شد، برجسته‌ترین خشونت سیاسی در بیش از چهار دهه تاریخ معاصر امریکا بود.