بایدن بستهٔ کمکی به اوکراین می‌فرستد؛ کمک‌های بعدی را باید کانگرس امریکا منظور کند

جو بایدن، رییس جمهور امریکا (راست) و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

قصر سفید روز دوشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس)‌ گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، پلان دارد تا در ماه دسمبر یک بسته‌ٔ کمک نظامی دیگر را برای اوکراین فراهم کند،‌ اما کمک‌های بعدی برای کیف مستلزم توافق کانگرس امریکا خواهد بود.

جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، گفت: ''زمانیکه این [کمک‌های نظامی] تمام شد... ما دیگر صلاحیت برای تکمیل مجدد آنرا در اختیار نخواهیم داشت و به کانگرس نیاز خواهیم داشت تا بدون تاخیر عمل کند."

قصر سفید هشدار داده است که اگر کانگرس ایالات متحده در مورد کمک به اوکراین اقدام نکند، منابع برای فراهم آوری کمک‌ها به این کشور تا اخیر سال خواهد تمام خواهد شد.

مقام‌های حکومت بایدن همچنین گفته اند که در صورتیکه کمک‌های امریکا برای اوکراین فراهم نشود،‌ کیف قادر نخواهد بود تا قلمرو‌هایی را که روسیه از فبروری ۲۰۲۲ به اینسو اشغال کرده است، باز پس بگیرد.

جو بایدن بر کانگرس فشار آورده است تا بستهٔ کمکی را که ۶۰ میلیارد دالر برای اوکراین و حدود ۱۴ میلیارد دالر به اسراییل در آن در نظر گرفته شده است، پیش از پایان سال تصویب کند.

سناتوران جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده به تاریخ ششم دسمبر (۱۵ قوس) در جریان یک رای‌گیری، جلو تصویب بستهٔ کمکی را گرفتند که مساعدت برای اوکراین و اسراییل نیز در آن شامل بود.

جمهوری‌خواهان گفته اند که رای مخالف به این بودجه ضروری بود تا آنان با استفاده از این فرصت، خواست خود مبنی بر پالیسی سختگیرانه مهاجرت و کنترول مرزهای جنوبی امریکا را بر کرسی بنشانند.

جمهوری‌خواهان در مجلس سنا تاکید دارند تا بهبود امنیت مرز میان ایالات متحده و مکسیکو بخشی از توافق بستهٔ کمکی برای اوکراین و اسراییل باشد، اما تا حالا مشخص نیست که آیا سناتوران قبل از رفتن به تعطیلات عید کرسمس و سال نو میلادی برای دستیابی به توافق فرصت کافی دارند یا نه.

اعضای مجلس سنای ایالات متحده روز دوشنبه نیز در مورد توافق بسته‌ٔ کمکی برای اوکراین،‌ اسراییل و اصلاحات امنیتی مرز میان ایالات متحده و مکسیکو گفتگو کردند.

چک شومر، از حزب دموکرات و رهبر اکثریت در مجلس سنا،‌ روز دوشنبه گفت که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در جریان هفته برای دستیابی به توافق در مورد امنیت ملی امریکا، پیشرفت مهمی داشتند.

شومر افزود که کار روی توافق تکمیل نشده است، اما با ابراز اطمینان گفت که قانونگذاران هر دو حزب-دموکرات‌ و جمهوری‌خواه- در ''مسیر درست'' پیش رفته اند.

اما مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس سنای ایالات متحده که حمایت وی برای تصویب این لایحه نیاز است، گفت که ''رسیدن به توافق نیاز به زمان دارد.''

جان تون،‌ یک سناتور دیگر از حزب جمهوری‌خواه، نظر مشابه دارد. او به خبرنگاران گفت:‌ ''واضح است که ما در این هفته به توافق نمی‌رسیم. حالا همه‌ ما این را می‌دانیم.''

حتا اگر قرار باشد سنای ایالات متحده این لایحه را در هفتهٔ جاری تصویب کند،‌ این لایحه از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا که در کنترول جمهوری‌خواهان است، احتمالاً تصویر نخواهد شد، زیرا شماری زیاد جمهوری‌خواهان مجلس مخالف کمک‌های اضافی برای اوکراین استند.