بلینکن به وانگ: اقدام غیر مسوولانه ارسال بالون جاسوسی به حریم هوایی امریکا تکرار نشود

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده به وانگ یی وزیر خارجهٔ چین هشدار داد که "اقدام غیرمسوولانه" بیجینگ مبنی بر ارسال بالون‌های جاسوسی به حریم هوایی امریکا نباید تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که بلینکن در دیدار شام شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) با وانگ که در حاشیهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شده بود "مستقیماً از نقض غیرقابل قبول حاکمیت ایالات متحده و قوانین بین المللی توسط بالون نظارتی (چین) در حریم هوایی ایالات متحده انتقاد کرده و تاکید کرد که این اقدام غیرمسوولانه هرگز نباید تکرار شود."

او افزود: "وزیر خارجه به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده هیچ گونه نقض حاکمیت ما را نخواهد پذیرفت."

وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ دوم فبروری (۱۳ دلو) گفت که یک بالون جاسوسی چینی را تعقیب می‌کند که در ارتفاع بلند بر فراز امریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد که پایگاه‌های حساس هسته‌ای را نظارت می‌کند و سپس به تاریخ چهارم فبروری آن را در سواحل کارولینای جنوبی از بین برد.

این وزارت به تاریخ هشتم نومبر گفت که ادارات استخباراتی ایالات متحده نتیجه‌گیری کرده اند که بالون مظنون جاسوسی چین که به تازگی وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود،‌ بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین است.

اما چین گفت که اتهامات امریکا مبنی بر اینکه بالون سرنگون شده بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین بوده، "جنگ اطلاعاتی علیه چین" است. چین تاکید کرده که این بالون برای مقاصد هواشناسی غیرنظامی کار گرفته شده و اشتباهاً وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود.

پرواز این بالون بر فراز ایالات متحده سبب شد که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده سفرش را به بیجینگ فسخ کند. انتظار می‌رفت که بلینکن در این سفر برای بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ تلاش کند، روابطی که در چند سال اخیر فراز و فرود و تنش فراوانی را تجربه کرده است.

سینهوا، خبرگزاری رسمی چین گزارش داده که دپلومات ارشد چین روز شنبه به همتای امریکایی خود گفته است که روابط کشورهایشان به دلیل واکنش امریکا به پرواز یک بالون چینی بر فراز خاک این کشور آسیب دیده است.

سینهوا افزوده که وانگ موضع جدی چین در قبال بالون را باردیگر روشن ساخت و "از طرف امریکایی خواست که مسیر خود را تغییر دهد، اذعان کند و آسیبی را که استفاده بیش از حد از زور به روابط چین و ایالات متحده وارد کرده است، ترمیم کند."

در همین حال وانگ که اوایل روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می کرد، واکنش ایالات متحده به بالون را "عجولانه و مضحک" توصیف کرد.

او در سخنرانی خود گفت که ادارهٔ جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا برداشت "اشتباه" از بیجنگ دارد و این کشور را متهم کرد که در تلاش برای بدنام کردن چین است.

این دپلومات ارشد چین گفت: "بالون‌های زیادی از بسیاری کشورها در آسمان وجود دارد. آیا می‌خواهید تک تک آنها را سقوط دهید؟"

او افزود: "ما از ایالات متحده می‌خواهیم که صرفاً برای منحرف کردن توجه از مشکلات داخلی خود، چنین کارهای مضحکی را انجام ندهد."

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا همچنین گفت که بلینکن در گفتگو با وانگ هشدار داد که هر گونه تلاش چین برای حمایت مادی از روسیه و یا کمک به روسیه برای فرار از تحریم‌ها، پیامدهای در پی خواهد داشت.

افزون بر آن، کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ "از این که بیجینگ پس از آغاز جنگ [اوکراین] روابط خود را با مسکو عمیق تر کرده است" ابراز نگرانی کرد.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز گفت: "بیجینگ به‌دقت نظارت می‌کند تا بهایی را که روسیه می‌پردازد یا پاداشی که برای تجاوز دریافت می‌کند، ببیند."

او هشدار داد: "آنچه که امروز در اروپا اتفاق می‌افتد ممکن است فردا در شرق آسیا رخ دهد."

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا در کنفرانس مونیخ گفت که چین "یک چالش سیستماتیک برای ارزش‌ها و منافع ما است".

او گفت: "ما هر کاری که لازم باشد برای محافظت از خود و تعامل با چین در تلاش برای حل برخی از این مشکلات فوری تا جایی که بتوانیم انجام خواهیم داد."

روابط واشنگتن و بیجینگ در چند سال اخیر به دلیل اختلاف روی برخی مسایل، از جمله اقتصاد، تجارت، حقوق بشر و امنیت پرتنش بوده است. پس از سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به تایوان که مایۀ خشم شدید چین شد، بیجنیگ تماس‌ها با مقام‌های امریکایی را در برخی زمینه‌ها به شمول مذاکرات تغییر اقلیم متوقف کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.