بلینکن با رهبران عربستان در مورد مبارزه با تروریزم و وضعیت یمن و سودان صحبت کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده و شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان، روی تداوم کار مشترک در بخش مبارزه با تروریزم، حمایت از تلاش‌ها برای تامین صلح پایدار در یمن و ترویج ثبات و امنیت در منطقه توافق کردند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت که دو طرف همچنان به همکاری قوی و متداوم برای پایان بخشیدن جنگ در سودان تعهد کردند.

ایالات متحده و عربستان در جده مذاکرات میان جناح‌های درگیر در سودان را میزبانی کرده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا و عربستان طرف‌های درگیر جنگ سودان را به آتش‌بس ترغیب کردند

ویدانت پتیل، سخنگوی دیگر وزارت خارجهٔ امریکا، گفت که واشنگتن به این باور است که تنش‌ها می‌تواند از طریق مذاکرات دپلوماتیک حل شود نه از طریق نظامی.

او گفت: "ما به فشار‌ها بر هر دو جانب ادامه داده ایم. ما تحریم‌های ویزه و اقتصادی را وضع کرده ایم، مشاوره‌های تجارتی را تجدید کرده ایم و آماده ایم تا اقدام بیشتری را نیز اتخاذ کنیم."

پتیل اضافه کرد که با هر دو طرف جنگ سودان در تعامل اند اما مذاکرات به گونهٔ رسمی تا اکنون آغاز نشده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید غیرنظامیان سودانی می‌گویند بار سنگین جنگ را بردوش می‌کشند

پیش از این، وزیر خارجهٔ ایالات متحده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جده ملاقات کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بلینکن بر پیشرفت در زمینهٔ حقوق بشر در عربستان تاکید کرده است.

در اعلامیه آمده است: "دو طرف بر تعهد مشترک خود برای پیشبرد ثبات، امنیت و رفاه در سراسر شرق میانه و فراتر از آن، از جمله از طریق یک توافق سیاسی جامع برای دستیابی به صلح، رفاه و امنیت در یمن، تاکید کردند."

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که بلینکن و بن سلمان در خصوص تعمیق همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینهٔ انرژی پاک و فناوری نیز گفتگو کردند.

اعلامیه می‌افزاید: "وزیر خارجه همچنین از ولیعهد به خاطر حمایت عربستان سعودی از تخلیه صدها شهروند امریکا از سودان و مشارکت مستمر عربستان در مذاکرات دپلوماتیک برای توقف درگیری در آنجا، قدردانی کرد."

پیش از این آقای بلینکن گفته بود که در سفر به عربستان بر عادی سازی روابط بین سعودی و اسراییل نیز تاکید خواهد کرد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) به یک گروه قدرتمند طرفدار اسراییل گفت که عادی‌شدن روابط میان اسراییل و عربستان سعودی برای واشنگتن بسیار اهمیت دارد.

انتونی بلینکن به "کمیتهٔ امریکایی در امور عامهٔ اسراییل" گفت که واشنگتن در ترویج عادی‌سازی روابط میان اسراییل و عربستان علایق واقعی امنیت ملی دارد. او افزود: "ما به این باوریم که می‌توانیم و البته باید نقش کامل در پیشبرد این امر داشته باشیم."

پیش از این، شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود گفته بود که روابط کشورش با اسراییل تا زمانی عادی نخواهد شد که راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین- به وجود بیاید.

قرار است بلینکن و شهزاده فیصل روز پنجشنبه هشتم جون نشست ایتلاف قوی ۸۰ کشور را میزبانی کنند که با گروه دولت اسلامی (داعش) مبارزه می‌کنند.