بلینکن: آتش‌بس غزه بهترین راه تضمین ثبات در منطقه است

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، روز چهارشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۹ سنبله) گفت که آتش‌بس میان اسراییل و حماس در غزه "بهترین راه" جلوگیری از گسترش جنگ و خشونت در شرق میانه است.

بلینکن که از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس، برای دهمین بار به شرق میانه سفر کرده است، در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای مصری‌اش گفت: "در مورد اهمیت نهایی شدن این معامله [آتش‌بس در غزه] صحبت کردیم، امری که یکجا با همتایان قطری خود آن را دنبال خواهیم کرد."

ایالات متحده، مصر و قطر از ماه‌ها به اینسو برای توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس سرگرم کار اند، اما این تلاش‌ها تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

بلینکن گفت: "همه می‌دانیم که آتش‌بس بهترین فرصت برای رسیدگی به بحران بشری در غزه و جلوگیری از خطر جنگ علیه ثبات منطقه است."

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور آن کشور در دیدار با بلینکن در مورد تلاش ها برای "تشدید تلاش‌های مشترک مصر، ایالات متحده و قطر برای پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها و زندانیان" صحبت کرد.

السیسی همچنان خواستار "مداخلۀ قاطع برای برداشتن موانع فراروی ارسال مقادیر زیاد کمک" به غزه و "پایان بخشیدن به تخطی‎های اسراییل در کرانۀ غربی" شده است.

با دامنه دار شدن جنگ میان اسراییل و حماس، نیروهای اسراییلی در هفته‌های اخیر عملیات نظامی را در کرانۀ غربی نیز راه اندازی کرده اند.

بلینکین روز سه شنبه و درست چند ساعت پس از آن وارد قاهره شد که انفجار پیجرهای اعضای گروه‌ حزب‌الله منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۷۵۰ نفر دیگر در لبنان شد.

بلینکن گزارش‌هایی را رد کرد که گویا واشنگتن از قبل در این مورد آگاهی داشته یا هم در آن دخالت داشته است. حزب‌الله، اسراییل را مسوول این رویداد قلمداد کرده است، اما اسراییل تا کنون در مورد این ادعا تبصره‌ای نکرده است.

انتونی بلینکن گفت که ایالات متحده سرگرم گردآوری معلومات در مورد انفجار پیجرها در لبنان است، اما وی همه طرف‌ها را ترغیب کرد تا از اقداماتی که سبب تشدید بیشتر منازعه می‌شود، پرهیز کنند.