گذرگاه چمن – سپین‌بولدک به روی تجارت و ترانزیت باز شد

اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که گذرگاه چمن – سپین‌بولدک که برای بیش از سه ماه مسدود بود،‌ به روی تجارت و ترانزیت باز شد.

خان‌جان الکوزی، عضو هیات مدیره این اتاق امروز سه شنبه پنجم مارچ (۱۵ حوت) به صدای امریکا گفت که این مسیر در نتیجۀ تلاش‌ها و گفتگوهای تاجران و مردم محل با تحصن‌کنندگان چمن، به روی ترافیک باز شد.

الکوزی افزود: "اتاق تجارت خوش است که مردم چمن به صحبت‌ها و پیشنهاد ما لبیک گفتند، چون وقت زیاد سپری شده بود، ما بسیار متضرر شدیم، سه ماه فصل انار و میوه و سبزی قندهار بود، راه بند بود، کانتینرهای ما از کراچی آمده بود، سه ماه ماندند، ۱۰ تا ۲۰هزار دالر خاک پولی دادند."

او افزود که جانب پاکستان نیز متحمل خسارۀ مالی هنگفت شد، چون با مسدودشدن گذرگاه چمن، ترانسپورت آن کشور فلج و صادرات پاکستان به آسیای میانه و ترانزیت آن به کلی متوقف شده بود.

به گفتۀ الکوزی از دو روز به اینسو که این مسیر بازگشایی شده، دوباره تجارت، ترانزیت و کاروبار در دوطرف این گذرگاه از سرگرفته شده و تا اکنون مشکلی رخ نداده است.

هنوز مقامات حکومتی پاکستان و طالبان درباره بازگشایی گذرگاه چمن - سپین‌بولدک چیزی نگفته اند.

حکومت موقت پاکستان در نومبر سال گذشته میلادی فیصله کرد که هیچ افغان بدون پاسپورت و ویزه اجازه ورود به آن کشور را نخواهد داشت. هدف از این راهکار پاکستان زیر نام "رژیم یک سند" جلوگیری از تردد غیرقانونی تروریستان و قاچاقچیان به آن کشور عنوان شده بود.

به دنبال این فیصله حکومت موقت پاکستان، هزاران معترض، مسیر سپین‌بولدک - چمن را به دلیل مخالفت با راهکار "رژیم یک سند" بستند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

معترضان مسیر چمن-سپین بولدک را به روی کاروان‌های تجارتی بستند

معترضان در چمن از حکومت پاکستان می‌خواستند که این مسیر را همانند گذشته بدون شرط داشتن پاسپورت و ویزه به روی رفت و آمد باز کند.

قبلاً روزانه حدود ۱۵هزار نفر بین چمن و سپین‌بولدک با شناخت کارت پاکستانی و تذکره افغانستان تردد می‌کردند. آنها اموال و کالاها را به بازار ویش در سپین‌بولدک و چمن انتقال می‌دادند که یک منبع مهم درآمد برای مردم محلی شمرده می‌شود.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که در تمام جهان برای مسافرت از پاسپورت و ویزه کار گرفته می‌شود و حالا پاکستان می‌خواهد مطمین شود که تردد مردم به افغانستان و پاکستان نیز با استفاده از این سند صورت می‌گیرد.