هشدار ستانکزی به پاکستان: رویۀ تان را با مهاجرین تغییر دهید و ما را مجبور به واکنش نکنید

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان رفتار حکومت و نیروهای امنیتی پاکستان را با مهاجرین افغان "ظالمانه" خواند و هشدار داد که رویکرد طالبان در این زمینه تغییر خواهد کرد.

او که امروز دوشنبه ششم نومبر (۱۵ میزان) در نشست "جهانی توسعه آینده اقتصادی افغانستان" در کابل صحبت می‌کرد، گفت که نیروهای امنیتی پاکستان به غارت دارایی‌های مهاجرین افغان پرداخته است.

ستانکزی گفت: "ما بسیار تحمل کردیم، حوصله کردیم، عکس‌العمل تند نشان ندادیم، امید و توقع ما از نیروهای امنیتی پاکستان و حکومت ملکی پاکستان این است که رویۀ خود را تغییر دهند و ما را مجبور نسازند که در برابر عمل شان عکس‌العمل نشان دهیم".

او گفت که حکومت طالبان وزارت دفاع قوی دارد و نسبت به بیشتر همسایگان تسلیحات بیشتر و نیروهای آموزش‌دیده‌تر دارد.

معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان افزود: "هر مجاهد ما یک جنرال است و ما نمی‌خواهیم که در راهی آنان استفاده شوند که سبب مشکلات و اختلافات بیشتر شود و اگر مجبور شویم، این افراد برای دفاع از این وطن آماده اند".

همچنان ستانکزی پاکستان را متهم کرد که به مسله مهاجرت از دید تجاری و مالی نگاه می‌کند و در طول تاریخ از رهگذر کمک‌های جهانی به مهاجرین، پول هنگفتی نصیب پاکستان شده است.

این نخستین واکنش تند یک مقام حکومت طالبان در برابر تصمیم حکومت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان از آن کشور است.

قبلاً محمدحسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان گفته بود که اگر حکومت پاکستان با حکومت این گروه مشکل دارد، این مشکل را از طریق گفتگوی رو در رو و مفاهمه حل کند، نه اینکه با اخراج مهاجرین انتقام بگیرد.

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان نیز گفته است که پاکستان عواقب اخراج اجباری مهاجرین افغان از آن کشور را بسنجد.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجرانی که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن، آنان نخست دستگیر و سپس اخراج خواهند شد.

بر اساس آماری که بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در شبکۀ اجتماعی ایکس نشر کرده است، از ۱۷ سپتمبر تا اکنون بیش از ۵۰هزار خانواده به گونه اجباری از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که جهت رسیدگی به وضعیت بهداشتی بازگشت‌کنندگان اجباری، مرکز صحی اساسی تورخم به شفاخانه ایمرجینسی ارتقا داده شده است.

بر اساس اعلامیه این وزارت، این شفاخانه اکنون دارای ۲۰ بستر بوده و خدمات جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، اورتوپیدی، رادیولوژی، لابراتوار و سلامت مادر و کودک ارایه می‌کند.

همچنان حکومت طالبان گفته است که برای رفع مشکل ارتباطی، برای ۱۳هزار مهاجر اخراج‌شده از پاکستان سیم‌کارت شبکه‌های مخابراتی به گونه موقت توزیع شده است.