جنجال برسر بزرگترین پروژه زیربنایی چین در اکوادور

کوکا کودو سینکلر، بزرگترین بند برق در اکوادور

کوکا کودو سینکلر، بزرگترین مرکز تولید برق آبی در اکوادور، با تمویل مالی چین ساخته شده است اما این پروژه اکنون با آزمون‌های داخلی و خارجی مواجه است.

در شهر کیوتو، دکان آیس‌کریم فروشی ادگار زینکا که هشتاد سال قدامت دارد، شاهد تحولات تاریخی زیاد بوده است، به شمول زمانیکه برق در سالیان ۱۹۹۰ میلادی جیره بندی می‌شد.

او گفت: "یخچال‌های ما باید دمای درستی برای حفظ آیس‌کریم می‌داشت بناً زمانی‌که به ما گفته شد که دو، سه و چهار ساعت بدون برق خواهیم بود، برای ما یک شوک بود."

راه حل مشکل کمبود برق در اکوادور، فابریکهٔ تولید برق آبی کوکا کودو سینکلر بود که به کمک سینهو هایدرو، شرکت حکومتی چین، اعمار گردید. این فابریکه برای یک سوم اکوادور، برق فراهم می‌کند. هزینهٔ این پروژه دو میلیارد دالر بود که ۱.۷ میلیارد دالر آن از بانک صادرات و واردات چین، به قرض گرفته شد. این بند برق در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و از همان آغاز با جنجال های زیادی همراه بوده است.

فیرناندو ویلاسینکو کارمند این فابریکه گفت: "چین به ما پول قرض داد و ما را مجبور کرد که شرکت را که آنها می‌خواستند به کار بگماریم. دولت [اکوادور] نتوانست شرکتی را با نازل ترین قیمت انتخاب کند."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بلینکن: چین به دنبال تغییر نظم جهانی است

نگرانی کنونی، موجودیت هزاران درز در محل تقسیم آب این فابریکه می‌باشد، جایی که آب را به سمت توربین ها جهت تولید برق هدایت می‌کند.

روبیرتو وارهول، ا انجنیر برق، گفت: "بدترین کابوس برای یک انجینر میخانیکی، بروز درز در یک بخش است."

گلوبول تایمز، رسانهٔ حکومتی چین، به نقل از مقامات سفارت چین در اکوادور، خبر داد که این مشکلات توسط طرف سوم که یک اداره مستقل آزمایش امور است به وجود آمده و ادعا می‌کند که بر فعالیت این پایگاه تاثیر نمی‌گذارد. گلوبل تایمز همچنان خبر داده است که این پایگاه در طول ۵۰ سال عمر تخمینی خود، مصوون ارزیابی شده است.

علاوه بر عوارض ساختمانی، پروژه کوکا کودو سینکلر با تهدیدات محیط زیست نیز مواجه است. در سال ۲۰۲۰، فرسایش زمین در نزدیک این پایگاه باعث تخریب لوله های نفت محل و بخشی از شاهراه شد.

کارولینا بیرنال، زمین شناس، این واکنش جدی فرسایش زمین را مرتبط به نوعیت رسیدگی به رسوب در محل توسط این مرکز تلقی می‌کند. وی گفت: "این محلی است که با مشکلات روز افزون به دلیل تهدید افزایش رسوبات مواجه است. اتاق وسایل میخانیکی مکرراً زیر آب می‌شود و ما باید لایروبی کرده و رسوب را خارج سازیم."

باشندگان محل می‌گویند که این پروژه تولید برق آبی، باید سبب ترغیب سیاحت می‌شد و مردم بیشتری برای دیدن آن به اینجا می آمدند، ولی این کار نشد.