طالبان: ده‌ها مهاجر افغان از زندان‌های پاکستان آزاد و به افغانستان منتقل شدند

آرشیف

مقامات طالبان در قنسولگری افغانستان در کراچی می‌گویند که ده‌ها تن از مهاجرین افغان در نتیجه تلاش‌های این کنسولگری از زندان‌های پاکستان آزاد شدند.

سید عبدالجبار تخاری، جنرال قنسول طالبان در کراچی با نشر پیام تصویری در شبکۀ اجتماعی ایکس، گفت که تعداد این زندانیان ۸۹ نفر بود که در زندان‌های ایالت سند زندانی بودند.

به گفته تخاری، افغان‌های آزادشده به شمول شش کودک، روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جوزا) از گذرگاه چمن – سپین‌بولدک به افغانستان منتقل شدند.

او افزود که هنوز هم ۲۷۹ شهروند افغانستان در زندان‌های سند محبوس اند. به گفته تخاری، تلاش‌ها برای رهایی این زندانیان نیز جریان دارد.

همچنان جنرال قنسول حکومت طالبان در کراچی گفت که قبل از این سه‌هزار و ۵۳ مهاجر افغان از زندان‌های سند آزاد شده و به افغانستان انتقال داده شده اند.

او افزود که در مجموع سه‌هزار و ۱۴۲ مهاجر افغان از زندان‌های سند طی چندین ماه گذشته رها شده اند.

بازداشت و زندانی‌کردن مهاجرین افغان در پاکستان پس از آن شدت گرفت که حکومت آن کشور به مهاجرین غیرقانونی به شمول افغان‌ها فرصت تعیین کرد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ آن کشور را ترک کنند.

حارث نواز، وزیر داخلۀ ایالت سند پاکستان، قبلاً در مصاحبه‌ای با بخش اردوی صدای امریکا گفته بود که حکومت این کشور متعهد به اخراج تمامی مهاجرینی است که به گونهٔ غیر قانونی وارد پاکستان شده اند.

او ادعا کرده بود مهاجرینی که غیرقانونی وارد پاکستان شده اند، در جرایم جنایی در مرکز شهر کراچی دست دارند.

به گفتۀ نواز تصمیم اقدام علیه مهاجرین غیر قانونی توسط حکومت مرکزی پاکستان اتخاذ شده و مانند سایر جاها در ایالت سند نیز آغاز می‌شود.

پیش از این مقامات پاکستانی بارها ادعا کرده اند که تروریست‌ها از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و حملات تروریستی انجام می‌دهند. اما حکومت طالبان در افغانستان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که مقامات پاکستان نباید افغانستان را به ناکامی‌های امنیتی خود مقصر بخوانند.