انفجار در منطقه دشت برچی کابل تلفات برجا گذاشت

عکس آرشیف

بر اساس برخی گزارش ها٬ انفجاری ناوقت امروز پنجشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در ساحهٔ پل خشک دشت برچی در کابل رخ داده است.

برخی از گزارش‌ها و شاهدان عینی گفته اند که انفجار در داخل یک کلپ ورزشی رخ داده است که در آن ده‌ها تن از جوانان سرگرم تمرینات ورزشی بودند.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل با ارسال پیامی به خبرنگاران گفت که در این حادثه دو نفر کشته و نه نفر زخمی شده اند، اما منابع در شفاخانهٔ عالمی دشت برچی انتقال دو کشته و ده زخمی را به این شفاخانه تایید کرده اند.

تاکنون نوعیت این انفجار مشخص نشده است و مقامات محلی طالبان از جمله قوماندانی امنیه طالبان در کابل تاکنون در مورد نوعیت انفجار تبصره یی نکرده اند.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی را از محل رویداد منتشر کرده اند که انفجار و آتش سوزی را در طبقهٔ دوم یک ساختمان نشان می‌دهد.

دشت برچی، منطقه عمدتاً شیعه‌نشین، در غرب شهر کابل در جریان دو سال گذشته شاهد حملات بمی و انتحاری متعددی بوده است.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در آگست ۲۰۲۱ میلادی، مقام‌های طالبان همواره از تامین امنیت سراسری سخن گفته اند، اما در بیش از دو سال گذشت، ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات مرگبار بوده است.

تاکنون مسوولیت این حادثه را کسی یا گروهی به عهده نگرفته است، اما شاخهٔ خراسان گروه داعش مسوولیت مرگبارترین حملات بر ضد پیروان اهل تشیع، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان بر عهده گرفته است. با وجود آنکه این گروه در کشتار اعضای اهل تسنن نیز کوتاهی نکرده است.

تندروان داعش این اقلیت قومی مذهبی را در مساجد، شفاخانه، مکاتب، در جریان تظاهرات و سایر امکان عامه نه تنها هدف مرگبارترین حملات قرار داده اند،‌ بلکه به اسرع وقت، بدون ارایه دلیل و توجیه، مسوولیت این حملات خونین را نیز بر عهده گرفته اند.