براون: کشورهای اسلامی در برابر ممنوعیت آموزش دختران افغان صدای خود را بلند کنند

گوردون براون گفته است که قرار است کمیته حقوقی سازمان ملل متحد در نشستی که در ماه اکتبر یا پایان امسال برگزار می‌شود، موضوع "تبعیض مبتنی بر جنسیت" را تعریف کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی و صدر اعظم پیشین بریتانیا از ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده و از کشورهای اسلامی خواست که باید صدای شان را در این مورد بلند کنند.

گوردون براون در نیویارک به خبرنگاران گفت که این سازمان در حال بررسی به رسمیت شناختن برخورد طالبان با زنان و دختران در افغانستان به عنوان "تبعیض جنسیتی" است.

به گفتۀ وی، قرار است کمیتۀ حقوقی سازمان ملل متحد در نشستی که در ماه اکتوبر یا پایان امسال برگزار می‌شود، موضوع "تبعیض مبتنی بر جنسیت" را تعریف کند.

فرستاده ویژۀ سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی، ممانعت دختران به تحصیل و آموزش را به عنوان شدیدترین نقض حقوق بشری در جهان عنوان کرد و افزود که آنان تصمیم دارند، تا این اقدام ظالمانۀ طالبان را در فهرست "تبعیض مبتنی بر جنسیت" ملل متحد شامل سازند.

او گفت: "من تقریباً مطمین هستم که مردم اکنون می‌بینند که در افغانستان چه اتفاقی می‌افتد."

این مقام ملل متحد همچنان از کشورهای اسلامی خواست که باید در برابر سرکوب دختران به ویژه ممنوعیت آنان از آموزش توسط طالبان ایستادگی کرده و صدای شان را در این مورد بلند کنند.

او گفت: "ما در حال حاضر باید از هر کشور جهان به شمول کشورهای اسلامی بخواهیم تا خواستار پایان دادن به ظلم و ستم بر دختران در افغانستان شوند."

فرستاده ویژۀ سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی ابراز امیدواری کرد که در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی با ارایه آموزش آنلاین و بورس تحصیلی از دختران افغانستان حمایت می‌کنند.

این در حالی است که طالبان پس از به دست آوردن مجدد قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر حقوق زنان و دختران اعمال کرده اند. حکومت طالبان آموزش دختران را به سویۀ بالاتر از صنف ششم از بیش از سه سال به این طرف ممنوع کرده است.

همچنان این گروه در آخرین هفته سال ۲۰۲۲، دروازه‌های دانشگاه‌ها را به روی دختران بست و کار زنان را در سازمان‌های غیرحکومتی منع کرد. پس از روی کار آمدن طالبان، زنان به جز چند اداره معدود، اجازه کار در ادارات دولتی و غیردولتی را ندارند.

مقامات حکومت طالبان در سه سال گذشته دلایل مختلفی برای توقف آموزش و تحصیل دختران و زنان بیان کرده اند. در این بحث‌ها به مسایل فرهنگی افغانستان از جمله اجازۀ آموزش زنان از دیدگاه اسلام نیز اشاره شده است.

جامعهٔ بین‌المللی از طالبان خواسته است که به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی احترام بگذارند، حکومت فراگیر تشکیل دهند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع کنند.

در تازه‌ ترین مورد، وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، به تاریخ ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

در بخشی از این قانون، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است."

همچنان در ماده ۱۳ این قانون، شنیدن صدای زنان، حتا نعت و تلاوت، به طور کلی منع شده و گفته شده است که صدای بلند زنان "عورت" تلقی شده است.