ابراز 'تاثر عمیق' قصر سفید به خاطر اظهارات نتنیاهو در مورد امریکا

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

قصر سفید، روز پنجشنبه ۲۰ جون (۳۱ جوزا)، در حالی در مورد انتقادات بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، از واشنگتن ابراز تاثر عمیق کرد که این متحد دیرینه پیرامون جنگ اسراییل در غزه، درگیر تنش شده اند.

این واکنش قصر سفید در حالی ارایه شد که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی، و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، پلان ملاقات با دو همکار ارشد نتنیاهو را برای صحبت در مورد جنگ غزه دارند.

نتنیاهو، روز سه شنبه، در یک ویدیویی که در آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، گفت که بلینکن به او اطمینان داده است که اداره بایدن برای رفع محدودیت‌های وضع شده بر ارسال تسلیحات به اسراییل، کار می‌کند. بلینکن از تایید این تبادل نظر، خودداری کرد.

نتنیاهو، در یک عملکرد نادر که تشریک بحث‌های خصوصی دپلوماتیک بود، ابراز داشت که وی به بلینکن گفت که این "غیر قابل تصور" است که در طول چند ماه گذشته، واشنگتن، ارسال تسلیحات و مهمات را به اسراییل بازداشته است.

جان کربی، سخنگوی قصر سفید، در کنفرانس مطبوعاتی، به پاسخ به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً نارضایتی خود را در این مورد به اسراییل ابراز داشته است.

کربی گفت: "من فکر می‌کنم که ما، نارضایتی عمیق خود را، از طرق مختلف، روی این نظریات که در این ویدیو ابراز شده است و نگرانی های ما در قبال موثقیت نظریاتی که ارایه شد، به همتایان اسراییلی واضح ساختیم...این مفکوره که ما، به گونه‌ای، کمک به اسراییل را در قبال نیازمندی های دفاعی آن، متوقف ساختیم، کاملا نادرست است."

دو مقام قصر سفید که نخواستند از آنها نام برده شود، بیان داشتند که زاکی هانگبی، مشاور امنیت ملی و ران دیرمر، وزیر روابط استراتژیک اسراییل، با سولیوان ملاقات خواهند کرد در حالیکه زمان برگزاری یک ملاقات بزرگ و بیشتر رسمی تحت عنوان "دیالوگ استراتیژیکی" تغییر کرده است.

بلینکن گفت که ارسال محموله‌های تسلیحاتی، به جز یکی از این محموله ها که حامل بم های بزرگ است، طبق معمول به اسراییل که با تهدید ها از غزه و فراتر از آن به شمول حزب الله و ایران، مواجه است، در حال ارسال شدن است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی به روز سه شنبه، در مورد تبادل نظر خصوصی خود با نتنیاهو، از ابراز نظر خودداری کرد.

بایدن در ماه اپریل به اسراییل هشدار داد که در صورت تهاجم گستردۀ اسراییل بر رفح، شهری در جنوب باریکه غزه که آخرین پناهگاه اکثر بیجا شدگان بر اثر این جنگ در غزه است، فراهم آوری تسلیحات را متوقف خواهد ساخت.

ایالات متحده در ماه می، ارسال محموله های حامل بم های ۲۰۰۰ پوند و ۵۰۰ پوندی را به دلیل نگرانی ها از تاثیرات آن بر مناطق مزدحم ملکی، متوقف کرد، اما قرار است اسراییل تسلیحات امریکایی به ارزش میلیارد ها دالر را دریافت کند.

مقام‌های اسراییلی می‌گویند که گروه حماس در حملهٔ تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت که هنوز هم شماری از این گروگانان در بند حماس به سر می‌برند.

در پی حملات حماس، اسراییل به هدف از بین بردن این گروه حملات انتقامجویانه را از هوا و زمین بر غزه آغاز کرد که به گفتۀ مقام‌های فلسطینی تا اکنون منجر به کشته شدن بیش از ۳۷۴۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.