لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: حملات هوایی اسراییل بر غزه ممکن 'قوانین جنگ' را نقض کرده باشد


حملات اسراییل بر غزه در هشت ماه گذشته بخش اعظم این باریکه را به ویرانه مبدل کرده است.
حملات اسراییل بر غزه در هشت ماه گذشته بخش اعظم این باریکه را به ویرانه مبدل کرده است.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که حملات هوایی اسراییل بر غزه "ممکن مکرراً اصول اساسی قوانین جنگ را نقض کرده باشد".

گزارش ملل متحد که روز چهارشنبه ۱۹ جون (۳۰ جوزا)، نشر شد، شش حمله هوایی نیروهای دفاعی اسراییل را که بین ماه‌های اکتوبر تا دسمبر سال گذشته انجام شد، بررسی کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد تایید کرد که در این حملات که ساختمان‌های مسکونی، یک مکتب، یک بازار و کمپ‌های مهاجرین را هدف گرفت، بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند.

ولکر ترک، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، گفت که به نظر می‌رسد که اسراییل در این کمپاین بمباران غزه، هیچ تلاشی برای "تمایز موثر" میان غیرنظامیان فلسطینی و جنگجویان حماس، انجام نداده است.

ترک گفت که "زندگی غیر نظامیان و زیر بناها" مطابق قانون بین المللی حقوق بشر محفوظ است. او افزود: "این قانون، مسوولیت‌های بسیار واضح را برای طرفین شامل در جنگ‌های مسلحانه مشخص می‌کند که حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار می‌دهد."

در این گزارش آمده است که در شش حمله‌ای که در این گزارش بررسی شده است، ظن آن می‌رود که از بم‌های سنگین بین ۱۱۳ کیلوگرام تا ۹۰۷ کیلوگرام کار گرفته شده باشد.

این گزارش همچنان می افزاید که ادامه حملات میزاییلی بر اسراییل توسط گروه های مسلح فلسطینی در "مغایرت با مکلفیت‌های [این گروه‌ها] بر اساس قانون بین‌المللی قرار دارد."

مقام‌های اسراییلی می‌گویند که گروه حماس در حملهٔ تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند که هنوز هم شماری از این گروگانان در بند حماس به سر می‌برند.

در پی حملات حماس، اسراییل به هدف از بین بردن این گروه حملات انتقامجویان را از هوا و زمین بر غزه انجام داد که به گفتۀ مقام‌های فلسطینی این حملات تا کنون منجر به کشته شدن بیش از ۳۷۴۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG