تاثیر جنگ غزه بر نظام صحی این باریکه

سازمان جهانی صحت می گوید که از میان ۲۴ شفاخانه در شمال غزه، تنها هفت آن در حال حاضر به گونه قسمی فعال است.

باشندگان و مسوولان در غزه شاکی اند که حملات هوایی و زمینی اسراییل بر این باریکه، سیستم صحی این منطقهٔ‌ جنگ زده را تقریباً به صورت کامل از بین برده است.

بسیاری بیماران که پیش از جنگ امکان تداوی شان در غزه بود، اکنون به دلیل از بین رفتن امکانات و تسهیلات صحی جان می دهند.

عبدالرحیم الصلوت، یکی از بیجا شدگان فلسطینی، به دلیل اختلاطات قلبی جان داد، اختلاطات که قابل تداوی بود و در صورت دسترسی به امکانات و تجهیزات طبی، امکان نجات زندگی وی وجود داشت.

هانی الصلوت، پسر عبدالرحیم، به خبرگزاری رویترز گفت: "اگر کسی در اثر حمله اسراییلی‌ها کشته نشود، در نتیجه محاصره و کمبود دوا یا کمبود مراقبت های صحی جان خود را از دست می دهد. در غزه هیچ مرکز مراقبت‌های صحی، دوا و حیات باقی نمانده است. کجا برویم؟ قسم به خدا که پدرم در اثر حمله اسراییلی‌ها جان نداد. او به خاطر محاصره و کمبود دوا جان داد. نمی دانم چه بگویم."

پسر عبدالرحیم گفت که نخست پدرش را به خاطر مشکلات قلبی به یکی از شفاخانه‌های منطقهٔ خان یونس انتقال داد، اما به دنبال افزایش و گسترش حملات اسراییل بر خان یونس، او مجبور شد پدر بیمارش را به منطقهٔ رفح بیاورد، شهری در جنوب غزه که در حال حاضر میزبان صد ‌ا هزار بیجاشده فلسطینی از سراسر غزه است.

به گفتهٔ وزارت صحت زیر اداره حماس، حملات نظامی اسراییل بر غزه که بیشتر از سه ماه از آغاز آن سپری می شود، جان بیشتر از ۲۶ هزار فلسطینی را گرفته و بیش از ۶۴هزار فلسطینی دیگر را زخمی کرده است.

سازمان جهانی صحت می گوید که از میان ۲۴ شفاخانه‌ها در شمال غزه، تنها هفت شفاخانه در حال حاضر به گونه قسمی فعال است.

سازمان جهانی صحت همچنان افزود که ادامه درگیری‌های شدید بین اسراییل و جنگجویان حماس، مانع رساندن کمک‌های عاجل به مراکز صحی شده و شفاخانه‌های معدودی که در غزه فعال استند، نمی توانند شمار فزاینده‌ای بیماران و مجروحین را تداوی کند.

مروان شفیق الهمص، رییس شفاخانه ابو یوسف النجار در رفح، گفت: "وضعیت اکنون در رفح به دلیل شمار روزافزون بیجاشدگان و بیماران، فاجعه بار و بسیار خطرناک است."

سازمان جهانی صحت که از آغاز حملات اسراییل در هفتم اکتوبر تا اکنون بار‌ها خواستار برقراری آتش بس در غزه شده است، گفت که شدت حملات اسراییل به ویژه در جنوب غزه، جان بیماران و کارمندان صحی را با خطر مواجه کرد و در نتیجه، دسترسی به مراقبت‌های صحی را آسیب رسانده است.