حماس دو گروگان امریکایی را آزاد کرد

گروه حماس روز جمعه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) دو امریکایی را از میان بیش از ۲۰۰ نفری که پس از حمله هفتم اکتوبر بر اسراییل گروگان گرفته بودند، آزاد کرد.

این گروه پس از آنکه تندروان آن به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حملهٔ غافلگیرانه را انجام داد، در پهلوی کشتار ۱۴۰۰ نفر، بیش از ۲۰۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی و شهروندان دو تابیعتی را گروگان گرفتند.

گروه حماس با نشر اعلامیه‌ای در صفحهٔ تلگرام خود نوشته است که این دو شهروند امریکایی-یک مادر و دختر-را به دلیل مسایل بشردوستانه آزاد کرده است. بر اساس این اعلامیه، آزادی این دو شهروند امریکایی در پاسخ به تلاش‌های قطر صورت گرفته است.

پس از درگیری خونین میان اسراییل و گروه حماس، این نخستین بار است که دو گروگان از قید آزاده شده اند.

اما این گروه اسلام‌گرا مشخص نکرده است که چگونه و چه زمانی این دو شهروند امریکایی گروگان گرفته شده را آزاد کرده است.

پیش از این خبر، نظامیان اسراییلی روز جمعه گفتند که بسیاری از افرادیکه توسط حماس گروگان گرفته شده اند، زنده استند.

نظامیان اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گفته اند: " اکثر گروگان‌ها زنده استند. شماری هم فوت کرده اند که اجساد شان به نوار غزه منتقل شده است."

نظامیان اسراییل در این اعلامیه همچنین گفته اند که بیش از ۲۰ نفر افراد گروگان گرفته شده کودکان استند و سن بین ۱۰ تا ۲۰ گروگان دیگر بیش از ۶۰ سال است.

اردوی اسراییل افزوده است که پس از حملهٔ حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر دیگر ناپدید تلقی می‌شوند.

حمله گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر از زمان ایجاد اسراییل در سال ۱۹۴۸ میلادی، مرگبارترین حمله بر اسراییل پنداشته می‌شود.

تندروان حماس کم و بیش ۲۰۰ نفر به شمول افرادی را گروگان گرفته اند که شهروندی دوگانه دارند؛ حماس همچنین تهدید کرده است که اگر اسراییل غیرنظامیان را بدون هشدار قبلی آماج حمله قرار بدهد، در مقابل هر حمله، یک گروگان را خواهد کشت.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحت غزه که در کنترول حماس قرار دارد،‌ این حملات نه تنها موجب کشته شدن بیش از ۴۱۰۰ نفر شده است، بلکه صد‌ها هزار فلسطینی‌ مقیم نوار غزه از خانه‌های شان آواره شده اند.