تحقیقات محکمۀ هاگ در مورد 'ادعاهای جرایم جنگی' در جنگ اسراییل-حماس تسریع می‌شود

کریم خان، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم (محکمۀ هاگ)

کریم خان، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم (محکمۀ هاگ)، پس از پایان سفرش به اسراییل و سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ غربی عهد کرده است که تلاش‌ها را برای تحقیقات در مورد ادعاهای جرایم جنگی در جنگ اخیر میان اسراییل و حماس سرعت می‌بخشد.

سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم روز یکشنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) تاکید کرد که سفر اخیرش به اسراییل و سرزمین‌های فلسطینی "ماهیت تحقیقی" نداشت، اما گفت که در این سفر قادر شد با قربانیان هر دو طرف جنگ صحبت کند.

مقامات اسراییلی گفته اند که در حملۀ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۴۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شد. اسراییل نیز در واکنش به این حمله، غزه را آماج حملات پیهم هوایی قرار داد که به گفتۀ مقام‌های فلسطینی، تا کنون در این حملات بیش از ۱۵۵۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، کشته شده اند.

کریم خان گفت: "دفتر من تلاش‌های خود را برای پیشبرد تحقیقات در پیوند با این وضعیت سرعت بیشتر خواهد داد...ادعاهای معتبر در مورد ارتکاب جنایات جنگ جاری باید موضوع تحقیق و ارزیابی به موقع و مستقل باشد."

محکمۀ بین‌المللی جرایم، یگانه محکمۀ مستقل جهانی است که برای تحقیقات در مورد تخطی‌های بسیار جدی، به شمول نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت ایجاد شده است.

این محکمه در سال ۲۰۲۱ تحقیقاتی را در مورد عملکرد اسراییل، حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی و احتمال ارتکاب جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی آغاز کرد.
کریم خان پیش از این گفته بود که تحقیقات محکمۀ بین‌المللی جرایم پس از حملۀ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ گروه حماس بر اسراییل گسترش یافته است.

اما تیم‌های محکمۀ بین‌المللی جرایم قادر نشده اند که وارد غزه شده یا تحقیقات را در اسراییل آغاز کنند، چون اسراییل عضو محکمۀ بین‌المللی جرایم نیست.

کریم خان گفت که در جریان سفرش به منطقه، شاهد "مظالم هدفمند" در ساحاتی بوده است که حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر آن حمله کرده بود. او گفت: "حملات بر غیرنظامیان بی‌گناه اسراییلی نمایانگر برخی از جدی‌ترین جنایات بین‌المللی است که وجدان بشریت را به لرزه درآورد، جنایاتی که برای رسیدگی به آن محکمۀ بین‌المللی جرایم ایجاد شده است."

سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم تاکید کرد که " روشی که اسراییل به استفاده از آن به این حملات پاسخ داده است، تابع محدودۀ واضح حقوقی است که منازعات مسلحانه را مدیریت می‌کند."

او تصدیق کرد که جنگ در ساحات مزدحمی چون غزه "ذاتاً پیچیده" است، اما تاکید کرد که قوانین بشری بین‌المللی در هر حال باید تطبیق شود.

خبرگزاری فرانس‌پرس از قول کارشناسان حقوقی گزارش داده است که حماس و اسراییل به خاطر جنگ اخیر، با اتهامات جنایات جنگی روبرو شده می‌توانند.

پنج کشور در اواسط ماه نومبر خواستار تحقیقات محکمۀ بین‌المللی جرایم در مورد جنگ اسراییل-حماس شدند. خان می‌گوید که تیم وی "حجم قابل ملاحظۀ" شواهد را در پیوند به این جنگ گردآوری کرده است.

سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم همچنان خواستار جریان بیشتر کمک‌های بشری به غزه شد و نیز تاکید کرد که حماس نباید این کمک‌ها را غصب کند. او هشدار داد: "تمام طرف‌ها باید از قوانین بشری بین‌المللی پیروی کنند. اگر چنین نمی‌کنید، زمانیکه دفتر من دست به کار شد، شکایت نکنید."

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.