سه محافظ صلح ملل متحد در لبنان زخمی شدند

گروهی از نیروهای حافظ صلح ملل متحد در مرز میان اسراییل و لبنان

سازمان ملل متحد، روز یکشنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد)، از زخمی شدن سه محافظ صلح این سازمان در جنوب لبنان خبر داد.

این سازمان می‌گوید که انفجاری در نزدیک موتر حامل این سه محافظ صلح در مرز جنوبی لبنان، محلیکه گروه حزب‌الله و اسراییل در آن به شکل روزمره به تبادلۀ گلوله می‌پردازند، باعث زخمی شدن آنان شد.

از زمان تهاجم حماس به تاریخ هفتم ماه اکتوبر ۲۰۲۳ بر اسراییل، که باعث آغاز جنگ غزه شد، گروه حزب‌الله، که از حمایت ایران برخوردار است، به حمایت از حماس به تبادلۀ گلوله با اردوی اسراییل پرداخت.

نیروی ملل متحد در لبنان، با نشر اعلامیه‌ای گفت: "اوایل امروز [یکشنبه] این سه محافظ صلح که در حال گزمه بودند، در انفجاری در نزدیک موتر ملل متحد که مشخصاً مارک این سازمان را داشت، در ساحۀ یارین در جنوب لبنان، به شکل سطحی مجروح شدند."

این اعلامیه حاکیست که این کارمندان، به گونۀ محفوظ به پایگاه خود بازگشتند و ملل متحد چگونگی وقوع این واقعه را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر، در اوایل روز یکشنبه، خبرگزاری دولتی لبنان، گزارش داد که "طیاره‌های جنگی دشمن اسراییلی" بر قریه ضهیره در یک کیلومتری یارین حمله کردند که این تهاجم "باعث جراحات" شد.

یک منبع از نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که انفجاری که باعث زخمی شدن نیروهای حافظ صلح شد، ممکن ناشی از یک تهاجم هوایی در حوالی این نیروها باشد، اما "یک ضربۀ مستقیم" نبود.

در اوایل ماه اگست، ژان پیر لاکروا، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور عملیات صلح، به خبرگزاری فرانسه گفت که امروز حضور محافظان صلح ملل متحد در لبنان، "مهمتر از هر وقت دیگر" است، زیرا به گفتۀ وی این نیروها "تنها کانال ارتباطی میان اسراییل و لبنان، با تمام اجزای آن به شمول حزب الله" می‌باشد.

در ماه اپریل، یک مقام قضایی لبنان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که تحقیقات جاری اردوی لبنان نشان می‌دهد که انفجار یک ماین تعبیه شده باعث زخمی شدن سه ناظر نظامی ملل متحد و ترجمان آنان در ماه گذشته شد، هرچند اسراییل، حزب‌الله را در این‌مورد متهم می‌کند.

قرار است که ماموریت یونیفل یا نیروی موقت سازمان ملل متحد برای لبنان که ماه آینده ختم می‌شود، توسط شورای امنیت ملل متحد برای یک سال دیگر تمدید شود.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانس‌پرس، از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ تاکنون در خشونت‌های فرامرزی، حداقل ۵۸۲ نفر در لبنان کشته شدند که اکثر این تلفات، جنگجویان حزب‌الله بودند و در این میان ۱۲۸ غیرنظامی نیز شامل است.

بر اساس آمار ارایه شده توسط اردوی اسراییل، در این خشونت ها در بلندی های گولان، حداقل ۲۲ سرباز و ۲۶ غیرنظامی اسراییلی کشته شده اند.