ایران بار دیگر بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد

وزارت امور خارجه ایران بار دیگر بر ایجاد حکومتی در افغانستان تاکید کرد که نمایندگان تمام اقوام این کشور در آن مشارکت داشته باشند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) به خبرنگاران گفت که تهران به دنبال ثبات و امنیت در افغانستان است.

او گفت: "ما تلاش‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای را مفید می‌دانیم. مواضع ما طی دو سال گذشته هم در همین چارچوب تعریف شده است. ما به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان در ساز و کارهای سیاسی نیستیم. همه باید به شکل‌گیری دولتی که نماینده تمام ملت و اقوام افغانستان باشد، کمک کنند و تعاملات ما هم در همین چارچوب است."

این اولین بار نیست که ایران خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان می‌شود، پیش از این مقامات ایرانی بارها چنین خواستی را مطرح کرده اند.

اما ایران این درخواست را در حالی مطرح کرده است که یازدهمین نشست "گفتگوی امنیتی هرات" توسط مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان روز دوشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

شماری از مقامات ارشد حکومت پیشین افغانستان و برخی از کارشناسان بین‌المللی در مورد ساختار آینده این کشور پیشنهادات خود را به اشتراک گذاشته اند.

امروز دومین روز این کنفرانس است و تصمیم گرفته شده که اشتراک‌کنندگان در مورد اجماع منطقه‌ای، حمایت بین‌المللی، گفتگوی ملی برای افغانستان دموکراتیک و برخی موضوعات دیگر بحث و گفتگو کنند.

مقامات حکومت طالبان بارها با درخواست‌ها پیرامون تشکیل دولت فراگیر مخالفت کرده و مدعی شده اند که نمایندگان همه اقوام بخشی از حکومت این گروه هستند.

جامعه جهانی نیز از طالبان خواسته است که نمایندگان همه اقوام را در حکومت خود بگنجاند.

طالبان که در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، تا اکنون حکومت این گروه توسط هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

این در حالی است که یک ارزیابی مستقل ملل متحد، به رسمیت شناختن حکومت طالبان را با پابندی این گروه به تعهدات و مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان مرتبط دانسته و از طالبان خواسته است تا فوراً محدودیت‌های گسترده بر حق کار و تحصیل زنان را لغو کند.