اعضای سپاه پاسداران از کاربرد وسایل ارتباطی منع شده اند – رویترز

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) از قول دو منبع ارشد امنیتی ایرانی گزارش داده است که پس از انفجار پیجرها و دستگاه‌های مخابره و بی‌سیم اعضای حزب‌الله لبنان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به همه اعضای خود دستور داده است که استفاده از هرنوع وسیلهٔ ارتباطی را متوقف کنند.

یکی از مقام‌های ارشد امنیتی ایران به رویترز گفته است که عملیات گسترده‌ از سوی "سپاه" برای بازرسی تجهیزات ارتباطی نه، بلکه تمام دستگاه‌ها در حال انجام است. این مقام گفت: "بیشتر این دستگاه‌ها یا دست‌ساز بوده و یا از چین و روسیه وارد شده اند."

این منبع گفته است که حکومت ایران نگران نفوذ عوامل اسراییلی است و برای شناسایی "ایرانی‌هایی که از سوی اسراییل استخدام شده اند" تحقیقات گسترده‌ای را از نیروها، به‌ویژه اعضای میان‌رده و ارشد سپاه پاسداران، آغاز کرده است.

این مقام ایرانی که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد که این تحقیقات شامل بررسی حساب‌های بانکی در داخل و خارج از کشور و همچنین سابقه سفر آنان و اعضای خانواده‌های شان است.

این مقام امنیتی ایران گفته است که "نگرانی گسترده‌ای در میان حاکمیت ایران" وجود دارد و به گفتهٔ او، در حال حاضر نیروی ۱۹۰هزار نفری سپاه پاسداران از "سیستم‌های پیام‌رسان با رمزگذاری کامل" استفاده می‌کنند.

در حملات هفتهٔ گذشته هزاران پیجر و مخابرهٔ اعضای حزب‌الله به گونهٔ همزمان انفجار کرد که در اثر آن ۳۹ نفر کشته و بیش از ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. حزب‌الله مدعی است که اسراییل این حملات را انجام داده است، اما اسراییل تا اکنون دست داشتن در این حمله را تایید یا رد نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این منبع امنیتی ایران گزارش داده است که مقام‌های سپاه پاسداران برای ارزیابی فنی وسایل مخابراتی با حزب‌الله در تماس بوده و به گفتهٔ او، چندین نمونه از دستگاه‌های منفجر شده برای بررسی توسط کارشناسان ایرانی، به تهران ارسال شده است.

یکی دیگر از مقام‌های ایرانی گفته است که نگرانی اصلی جمهوری اسلامی، حفاظت از تاسیسات هسته‌ای و راکتی، به ویژه تاسیسات مخفی زیر زمینی است. او گفت: "اما از سال گذشته به اینسو، اقدامات امنیتی در این سایت‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است."

این منبع همچنین به خبرگزاری رویترز گفته که "هیچ‌وقت به اندازهٔ کنونی تدابیر شدید امنیتی وجود نداشته است" که به باور وی پس از انفجار پیجرها در لبنان، تدابیر امنیتی سپاه پاسداران به گونهٔ چشمگیر و فراتر از سطوح قبلی افزایش یافته است.

به گفتهٔ هر دو منبع، نظامیان ایران از "مجموعه‌ای از دستگاه‌های ارتباطی رمزگذاری شده، از جمله بی‌سیم‌ها" برای ارتباطات مصوون و ایمن کار می‌گیرند.

این منبع گفت که تجهیزات ارتباطی نظامی ایران اغلب در داخل ایران تولید شده یا هم ترکیبی از وسایل تولید شده در خارج و داخل ایران است. او افزود که نیروهای مسلح ایران بیش از دو دهه است که از پیجر استفاده نمی‌کنند.

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از وابستگی به واردات خارجی، به‌ ویژه به‌ دلیل تحریم‌های غرب، وسایل مخابراتی نظامی را در تاسیسات صنایع دفاعی داخلی خود تولید می‌کند. با اینحال، جمهوری اسلامی در گذشته وسایل مخابراتی را از چین، روسیه و حتا جاپان وارد کرده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در اواخر دهه ۱۹۷۰،‌ این کشور درگیر تنش و مخاصمه با اسراییل بوده‌ و اتهامات خرابکاری و طرح‌های ترور بین این دو کشور همواره تبادله شده است. اسراییل، ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌پندارد.

اما در یک سال گذشته به ویژه پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در غزه، درگیری میان اسراییل و جنگجویان نیابتی ایران در شرق میانه به شمول حزب‌الله لبنان، حماس، حوثی‌های یمن تشدید شده است.