ایران بخشی از مرز خود را با افغانستان حصارکشی می‌کند - رسانه‌ها

عکس: آرشیف

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) گزارش دادند که اردوی این کشور در مرز شرقی با افغانستان به مساحت بیش از ۱۰ کیلومتر دیوار اعمار کرده است و تدابیر اعمار دیوار ۵۰ کیلومتری دیگر گرفته شده است.

بر اساس گزارش‌ها، این ساحه محل ورود مهاجران افغان به ایران بوده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از جنرال نوذر نعمتی، معاون نیروهای پیادۀ اردوی ایران نوشت: "از قسمت شمالی مرز افغانستان کار انسداد مرز را آغاز کردیم و قرارگاه منسجمی در همان منطقه تشکیل شده است تا بر این کار نظارت کند. این اقدام به صورت اصولی در حال پیشرفت و بخشی از آن توسط نیروی زمینی ارتش در حال انجام است."

او گفته است که کار اعمار ۱۰ کیلومتر دیوار تکمیل شده و "۵۰ کیلومتر از مرز آماده دیوارگذاری است و در این راستا نزدیک به ۲۰ کارگاه در طول مرز اقدامات زیرساختی و امور نصب دیوار را پیش می‌برند".

نعمتی گفت: "انسداد مرز موجب افزایش امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق می‌شود...انسداد مرز به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند و موجب کنترول دقیق و اصولی ورود و خروج از مرزها می‌شود. اینگونه نیست که با انسداد مرز می‌خواهیم درب کشور را بسته نگه داریم."

اسکندر مومنی، وزیر داخلۀ ایران، در ماه سپتمبر گفت که ایران بر علاوۀ دیوارکشی از روش‌های دیگر مانند سیم خاردار و خندق های پر از آب نیز در مرزهایش استفاده خواهد کرد.

ابراهیم رضایی، عضو مجلس شورای اسلامی ایران، به تاریخ ۱۳ سپتمبر گفت که پولیس ایران می‌خواهد در آیندۀ نزدیک بیش از دو میلیون "شهروند غیرقانونی" را اخراج کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، مهاجران افغان بیش از ۹۰ در صد شهروندان خارجی را در ایران تشکیل می‌دهند و اکثریت آنان بدون اسناد هویت در این کشور زیست دارند.

این در حالی است که مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، سه روز گذشته در کنفرانس وحدت اسلامی گفت که کشورهای اسلامی باید مانند اتحادیۀ اروپا مرزهای بازداشته باشند و شهروندان آن آزادانه رفت و آمد کنند.

او گفت: "اروپایی‌ها با همه دعواهایی که با هم داشتند، مرزها را برداشتند، پول‌های شان را یکی کرده اند، راحت رفت و آمد می‌کنند، اما ما دیوار می‌زنیم، جلوهمدیگر را می‌گیریم، گاه هم همدیگر را می‌کشیم...."

ایران بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و نیز فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ جریان سرازیر شدن مهاجران افغان به ایران افزایش یافته است.

این در حالی است که ایران از چندی به اینسو خروج مهاجران فاقد اسناد اقامت را آغاز کرده و صدها هزار مهاجر افغان را به کشور شان برگشت داده است.

این مطلب بر اساس گزارش‌های فرانس‌پرس و ایسنا تهیه شده است.