اسلام‌آباد: طالبان باید به تعهد عدم استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان عمل کنند

وزارت خارجۀ پاکستان می‌گوید که موقف اسلام‌آباد در قبال مبارزه با تروریزم روشن است و تاکید کرده که طالبان افغانستان نیز در این زمینه باید به وعده‌های شان عمل کنند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز پنجشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) در یک نشست خبری گفت که مسوولیت اطمینان از استفاده‌ نشدن خاک اففانستان برای اعمال تروریستی علیه پاکستان بر دوش حکومت طالبان است.

زهرا بلوچ با تاکید بر اینکه مقامات طالبان بارها در زمینۀ جلوگیری از استفادۀ خاک افغانستان علیه پاکستان مسوولیت گرفته اند، گفت: "در بیانیه سه‌جانبه‌ای که در سفر وزیر امور خارجه چین و سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در ماه می در اسلام‌آباد صادر شد، آنها به پاکستان اطمینان داده اند که خاک افغانستان برای تروریزم علیه پاکستان استفاده نخواهد شد. ما انتظار داریم آنها به این وعده‌ها عمل کنند."

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در پاسخ به پرسشی در مورد حملات راکتی از خاک افغانستان بر مناطقی در کرم ایجنسی گفت که مجریان قانون در پاکستان در مورد این حملات رسیدگی می‌کنند.

اما او تاکید کرد که این وضعیت "بسیار نگران‌کننده" است.

به گفتۀ زهرا بلوچ، دولت پاکستان در تمام عرصه‌های همکاری و نگرانی‌های اسلام‌آباد به ویژه تهدیدهای تروریستی ناشی از افغانستان، به تعامل با حکومت طالبان ادامه خواهد داد.

حکومت طالبان هنوز در این خصوص واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که نمایندهٔ ویژه پاکستان در امور افغانستان گفته است که کشورش از اقدامات طالبان افغانستان برای مقابله موثر با تروریزم فرامرزی استقبال می‌کند.

آصف درانی اوایل همین هفته در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که حکومت طالبان اخیراً اقدامات خاصی را جهت رسیدگی به نگرانی‌های تروریزم فرامرزی پاکستان و سایر کشورهای همسایه از جمله چین روی دست گرفته است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، پاکستان شاهد افزایش چشمگیر حملات تروریستی بوده است. خشونت‌ها در پاکستان به یک امر روزمره تبدیل شده و جان صدها پاکستانی به ویژه نیروهای امنیتی این کشور را گرفته است.

اسلام‌آباد معتقد است که این حملات توسط رهبران و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان مستقر در افغانستان طرح‌ریزی می‌شوند و همواره ادعا کرده است که دلیل افزایش حملات در این کشور، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

اما طالبان افغان که اکنون قدرت را در دست دارند، همواره تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد

درانی در واکنش به اعلامیه اخیر طالبان مبنی بر انتقال هزاران مهاجر پاکستانی از ولایات مرزی به مناطق دیگر افغانستان گفت: "این یک موضوع جدی است. اما اقداماتی برای خنثی کردن تحریک طالبان پاکستان برداشته شده است. ما همچنین باید درک کنیم که این کار زمان‌گیر است، اما این روند آغاز شده است."

حکومت طالبان ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی ساکن شده اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط داشته باشد.

نمایندهٔ ویژه پاکستان در امور افغانستان این مهاجرین را اعضای تحریک طالبان پاکستان خواند و افزود: "اما اگر این جابجایی تحریک طالبان پاکستان واقعاً اتفاق بیفتد و منجر به صلح در سراسر مرزهای ما شود، این یک تحول مهم خواهد بود و ما از آن استقبال خواهیم کرد".

او گفت که اسلام آباد به درخواست طالبان گفتگوها را با رهبران فراری تحریک طالبان پاکستان برای متقاعد کردن آنها جهت توقف خشونت آغاز کرده بود، اما این روند سال گذشته به دلیل درخواست‌های "مضحک" تندروان با شکست مواجه شد.

حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۲۲ به میانجی‌گری حکومت طالبان در افغانستان به آتش‌بس محدود توافق کردند، اما در نومبر همان سال حملات تحریک طالبان در پاکستان از سر گرفته شد.