واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به کشته شدن رهبر حزب الله

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان روز جمعه ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) در حملات هوایی اسراییل بر مقر این گروه در بیروت، پایتخت لبنان کشته شد. کشته شدن وی واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی را پی داشته است.

ایالات متحده

قصر سفید با نشر بیانیه‌ای کشته شدن حسن نصرالله را عدالت برای قربانیان متعدد از جمله هزاران امریکایی، اسراییلی و غیرنظامی لبنانی خوانده است.

در بیانیه از قول جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده آمده است: "ایالات متحده به طور کامل از حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران حمایت می‌کند. همین دیروز، من به وزیر دفاع خود دستور دادم که موقعیت دفاعی نیروهای نظامی ایالات متحده را در شرق میانه برای جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تقویت کند."

بیانیه می‌افزاید: "در نهایت، هدف ما کاهش تنش درگیری‌های جاری در غزه و لبنان از طریق ابزارهای دپلوماتیک است. در غزه، ما به دنبال توافقی با حمایت شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس و آزادی گروگان ها بوده ایم. در لبنان، ما در حال مذاکره بر سر معامله ای بوده ایم که مردم را به سلامت به خانه هایشان در اسراییل و جنوب لبنان بازگرداند. زمان آن فرا رسیده است که این قراردادها بسته شود، تهدیدات علیه اسراییل برطرف شود و منطقهٔ وسیع‌تر شرق میانه به ثبات بیشتری دست یابد."

روسیه

روسیه روز شنبه اسراییل را به دلیل کشتن حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان به شدت محکوم کرد و از این کشور خواست تا فوراً عملیات نظامی خود را در لبنان متوقف کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: "ما قاطعانه قتل سیاسی اخیر توسط اسراییل را محکوم می‌کنیم و بار دیگر مصرانه از اسراییل می‌خواهیم که فوراً اقدام نظامی را متوقف کند."

ایران

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، پس از تایید خبر کشته شدن رهبر حزب‌الله لبنان پنج روز عزای عمومی در سراسر ایران اعلام کرده است.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران درگذشت نصرالله را تسلیت گفته و ایالات متحده را به "همدستی" در قتل وی متهم کرده است.

محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهور ایران روز شنبه گفت که کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله در یک حمله هوایی در پایتخت لبنان، "ویرانی" اسراییل را به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا به نقل از عارف نوشت: "به سران رژیم اشغالگر هشدار می‌دهیم که خونریزی ناعادلانه به ویژه رهبر حزب‌الله، شهید سید حسن نصرالله، نابودی آنها را به همراه خواهد داشت."

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گفت که مسیر حسن نصرالله، رهبر حزب الله علیرغم کشته شدن وی در حمله هوایی اسراییل در بیروت، پس از یک سال درگیری فرامرزی بین دو طرف، ادامه خواهد داشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: "راه پرافتخار سید مقاومت جناب سید حسن نصرالله ادامه خواهد یافت و آرمان مقدس او در آزادی قدس شریف محقق خواهد شد، انشاءالله."

اسراییل

اسراییل کاتز، وزیر امور خارجه اسراییل روز شنبه گفت که حسن نصرالله، رهبر حزب الله "مستحق مرگ" بود و حمله هوایی اسراییل به بیروت که منجر به کشته شدن وی شد، موجه بود.

کاتز در پستی در شبکه ایکس گفت: "از بین بردن نصرالله یکی از موجه‌ترین اقدامات ضدتروریزمی است که اسراییل انجام داده است."

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پس از کشته شدن رهبر حزب الله در شبکه ایکس بدون ذکر نام او حملات اخیر بر لبنان را محکوم کرده و آن را سیاست اسراییل برای "نسل کشی، اشغالگری و تهاجم" خوانده است.

اردوغان گفته است که جهان اسلام باید یک موضع "مصمم‌تری" را در قبال اسراییل نشان دهد.

فلسطین

محمود عباس، رییس‌ ادارهٔ خودگردان فلسطین روز شنبه در بیانیه‌ای کشته شدن حسن نصرالله را به حزب‌الله تسلیت گفت.

در بیانیه آمده است که عباس همچنین "شهادت قربانیان غیرنظامی را که در نتیجه تجاوزات وحشیانه اسراییل به شهادت رسیدند، به دولت لبنان و مردم برادر لبنان تسلیت می‌گوید."

گروه حماس کشته شدن نصرالله را به شدت محکوم کرده و حملات به جنوب بیروت را "تجاوزات وحشیانه صهیونیست ها و هدف قرار دادن ساختمان های مسکونی" خوانده است.

این گروه در بیانیه‌ای گفت که "تسلیت و همیستگی‌ خود را به خاطر شهادت نصرالله با برادران حزب الله و مقاومت اسلامی لبنان ابراز می‌کنیم. ما آن را یک اقدام تروریستی بزدلانه می دانیم."

عراق

محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق، کشته شدن رهبر حزب الله را محکوم کرده و آن را جنایتی خواند که نشان می دهد رژیم صهیونیستی از تمام خطوط سرخ عبور کرده است.

وی در بیانیه ای حملات اسراییل به جنوب بیروت را "حمله شرم آور" خواند و نصرالله را "شهید راه صالحان" توصیف کرد.

حوثی‎ها

حوثی‌های یمن نیز در پیامی اعلام کرده اند که برای کشته شدن نصرالله عزادار اند و افزوده: "شهادت او... قدرت فداکاری... عزم و تداوم را افزایش می‌دهد."

سوریه

سوریه روز شنبه کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، یکی از حامیان اصلی دمشق در سال‌های جنگ داخلی، را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه که توسط سانا، خبرگزاری دولتی منتشر شد، آمده است: "صهیونیست (اسراییل) با این تجاوز نفرت انگیز، بار دیگر بربریت و بی اعتنایی بی رویه خود به تمام معیارات و قوانین بین المللی را تایید می کند."

حزب الله لبنان و اردوی اسراییل روز شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) تایید کردند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در حمله شب گذشتهٔ جنگنده‌های اسراییلی به مقر اصلی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت کشته شد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: "سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، به همرزمان شهید بزرگ و جاویدان خود که حدود ۳۰ سال رهبری آنها را بر عهده داشت، پیوست."