بلینکن: ایالات متحده خواهان تشدید جنگ میان حزب‌الله و اسراییل نیست

محل اصابت راکت در یک میدان فوتبال در قریه مجدل شمس در ارتفاعات گولان

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که واشنگتن خواهان تشدید درگیری میان اسراییل و گروه حزب‌الله در مرزهای شمالی اسراییل نیست.

انتونی بلینکن روز یکشنبه ۲۸ جولای (هفتم ماه اسد) در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو، پایتخت جاپان، این مطلب را در حالی بیان کرد که اسراییل، گروه حزب‌الله را متهم به پرتاب راکت بر بلندی‌های گولان و کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان کرده است.

اسراییل تعهد کرده است که به شدت انتقام این حمله را از حزب‌الله لبنان خواهد گرفت، هرچند این گروه مسوولیت این حملات را به دوش نگرفته است.

بلینکن گفت که ایالات متحده با اسراییل در مورد این حمله صحبت کرده و به گفتهٔ او، نشانه‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله این راکت را شلیک کرده است.

بلینکن ضمن تاکید بر حق اسراییل برای دفاع از خود و تعهد واشنگتن به حمایت از اسراییل گفت که ایالات متحده "نمی‌خواهد که این درگیری تشدید و گسترش یابد."

این دپلومات ارشد ایالات متحده ضمن ابراز تاسف به خاطر تلفات حملات اخیر گفت که دستیابی به یک آتش بس در جنگ در غزه می‌تواند به آرامش در اوضاع سرحدات میان اسراییل با لبنان، کمک کند.

او گفت: "مهم است تا نه تنها برای‌ جلوگیری از تشدید این درگیری، بلکه برای جلوگیری از گسترش و خنثا سازی آن، کمک کنیم."

واکنش اسراییل

هزاران نفر روز یکشنبه در مراسم تدفین ۱۲ کودک و نوجوان در حالی شرکت کردند که اسراییل متعهد به انتقامجویی از این حملات شده است.

در حالیکه جت‌های اسراییل، برخی نقاط را در جنوب لبنان در طول شام شنبه هدف قرار دادند، انتظار می‌رود که با بازگشت بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، از سفر به ایالات متحده و نشست کابینهٔ وی که انتظار می‌رود تا ختم روز یکشنبه برگزار شود، اسراییل واکنش قوی تری را به این حمله نشان دهد.

گروه حزب الله در ابتدا اعلام کرد که راکت‌ها را بر مراکز نظامی اسراییل در بلندی های گولان شلیک کرده است، ولی دخالت در حمله بر قریه مجدل شمس را رد کرد.

وزارت خارجهٔ اسراییل در یک اعلامیه گفت که راکتی که بر این منطقه پرتاب شده است، ساخت ایران است و حزب‌الله تنها گروه در محل است که به این نوع تسلیحات دسترسی دارد.

درگیری میان نیرو های اسراییلی و گروه حزب الله، در طول چند ماه گذشته جریان دارد، اما به نظر می‌رسد هر دو جانب از تشدید این درگیری که می‌تواند به یک جنگ تمام عیار بیانجامد، خودداری می‌کردند.

با اینحال به نظر می‌رسد که راکت‌پراگنی مرگبار روز شنبه، درگیری میان اسراییل و حزب‌الله را وارد مرحلهٔ خطرناکی کرده است.

کوشش برای جلوگیری از جنگ تمام عیار

سازمان ملل متحد در واکنش به این رویداد، خواهان خویشتن‌داری هر دو جانب شده و هشدار داده است که تشدید بیشتر "می‌تواند این جنگ را شعله ورتر کند که تمام منطقه را در یک فاجعه فراتر از تصور، فرو خواهد برد".

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، به خبرگزاری رویترز گفت که حکومت لبنان از ایالات متحده خواسته است تا از اسراییل خواهان خویشتن‌داری شود. او افزود که ایالات متحده نیز از حکومت لبنان خواسته است تا این پیام را به گروه حزب الله انتقال دهد که از خویشتن‌داری کار گیرد.

قصر سفید که کوشش‌های دپلوماتیک را برای کاهش تنش در مرزها میان لبنان و اسراییل، رهبری می‌کند، در یک اعلامیه این حمله را تقبیح کرد، اما حزب‌الله را به گونهٔ مستقیم متهم نکرد.

در این اعلامیه قصر سفید آمده است که حمایت ایالات متحده از امنیت اسراییل، آهنین است و ایالات متحده به حمایت از تلاش‌ها جهت ختم این گونه حملات در امتداد "خط آبی" که باید یک اولویت باشد، ادامه می‌دهد. خط آبی، اشاره به مناطق واقع در میان سرحدات لبنان و اسراییل، است.

ایران در واکنش به این واقعه روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای به اسراییل روی آنچه ماجراجویی تازه در لبنان خواند، هشدار داد. اما وزیر دفاع اسراییل حین بازدید از محل وقوع این رویداد، گفت: "ما ضربه سختی به دشمن خواهیم زد."

بیش از ۴۰ هزار نفر در مناطق بلندی های گولان که توسط اسراییل غصب شده است، زندگی می‌کنند و اکثریت نفوس این ساحه، دروزی‌ها هستند. دروزی یک اقلیت عرب و پیرو شاخهٔ انشعابی مذهب اسماعیلیه است، اما اکثر آنان در اردوی اسراییل ایفای وظیفه می‌کنند و حس وابستگی قوی به اسراییل دارند.