اسراییل به ۲۳ روستا در جنوب لبنان دستور تخلیه داد

درگیری بین جنگجویان حزب‌الله و نیروهای اسراییلی از یک سال پیش زمانی که حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد، آغاز شد اما در یک ماه گذشته به شدت افزایش یافته است.

با ادامهٔ عملیات زمینی اسراییل در جنوب لبنان، اردوی اسراییل، روز شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۱ میزان)، به ساکنان ۲۳ روستای جنوب لبنان دستور داد تا مناطق شان را ترک کرده و به شمال بروند.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش تحرکات حزب‌الله، تخلیه این مناطق برای امنیت ساکنان آن ضروری است و مدعی شد که این گروه از این روستاها برای مخفی کردن تسلیحات و حملات بر اسراییل استفاده می‌کند. حزب‌الله استفاده از تاسیسات ملکی برای مقاصد نظامی را رد کرده است.

درگیری بین جنگجویان حزب‌الله و نیروهای اسراییلی از یک سال پیش زمانی که حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد، آغاز شد اما در یک ماه گذشته به شدت افزایش یافته است.

به گفته دولت لبنان، تشدید حملات اسراییل در جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت از ۲۳ سپتمبر تاکنون ۱.۲ میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که اکنون تعداد بیشتری از لبنانی ها نسبت به آخرین جنگ بزرگ بین اسراییل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ که حدود یک میلیون نفر خانه های خود را ترک کرده بودند، آواره شده اند.

حملات حزب‌الله بر اسراییل

حزب‌الله روز شنبه اعلام کرد که رگباری از میزایل‌ها را به سمت یک پایگاه نظامی اسراییل شلیک کرده است.

حزب الله که در یک ماه گذشته رهبر خود و شماری از فرماندهان ارشد خود را از دست داده، در بیانیه‌ای گفت که پایگاه نظامی اسراییل در جنوب شهر حیفا را هدف قرار داده است.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگجویان حزب‌الله "کارخانه مواد منفجره را با رگباری از میزایل‌ها هدف قرار ‌دادند." اما اسراییل گفت که این میزایل‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

روز شنبه روز یوم‌کیپور، مقدس‌ترین روز یهودیان است. در این روز شهرهای اطراف اسراییل آرام بودند، بازارها بسته بودند، پروازها و حمل و نقل عامه متوقف شده بودند، اما نظامیان اسراییلی در جنوب لبنان مشغول جنگ بودند.

زخمی شدن نیروهای حافظ صلح ملل متحد در لبنان

ملل متحد می‌گوید که در جریان چند روز گذشته پنج نفر از نیروهای موقت حافظ صلح ملل متحد در لبنان در اثر حملات اسراییلی زخمی شده اند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد و سایر کشورهای غربی حمله بر نیروهای حافظ صلح ملل متحد را محکوم کرده و از اسراییل خواسته تا حملات برای آنان را متوقف کند. اسراییل متعهد شده که "بازبینی کامل" را در این مورد انجام خواهد داد.

امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفت که معتقد است نیروهای حافظ صلح سازمان ملل "عمداً هدف قرار گرفته‌اند".

گوتیرش گلوله‌باری بر نیروهای حافظ صلح ملل متحد را "غیر قابل تحمل" و "نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه" خوانده و آن را محکوم کرده است.

حکومت بریتانیا و ایتالیا این گلوله باری "وحشتناک" و غیر قابل قبول توصیف کرده و جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز گذشته گفت که "قطعاً" از اسراییل می‌خواهد که گلوله‌باری بر صلحبانان ملل متحد را متوقف کنند.