وزارت صحت غزه: تعداد تلفات فلسطینیان از مرز ۲۵ هزار نفر گذشت

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، روز یکشنبه، ۲۱ جنوری (اول دلو) گفت که تعداد تلفات فلسطینیان در طول نزدیک به سه و نیم ماه جنگ میان حماس و اسراییل درغزه، از مرز ۲۵هزار نفر گذشته است.

این وزارت اعلام کرد که تا اکنون ۲۵۱۰۲ نفر در جنگ میان حماس و اسراییل در غزه کشته شده و ۶۲۶۸۱ نفر دیگر زخمی شده اند. به گفتهٔ این وزارت، تنها در ۲۴ ساعت گذشته کم از کم ۱۷۸ فلسطینی کشته و ۲۹۳ نفر دیگر زخمی شده است.

کمیتهٔ هلال احمر فلسطین بروز شنبه در شبکه ایکس، بحران بشری در غزه را "وخیم" خواند و اضافه کرد که هم اکنون "۸۰۰ هزار فلسطینی با کمبود شدید نیازمندی های اولیه" مواجه اند.

دولت فلسطینی

در همین حال، گرانت شپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز یک‌شنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) به شبکهٔ تلویزیونی سکای نیوز گفت که مخالفت بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، با حق حاکمیت فلسطینی‌ها، ناامید کننده است.

شپس گفت: "فکر می‌کنم در واقع شنیدن این موضوع از صدر اعظم اسراییل، بنیامین نتنیاهو که او به راه حل ایجاد دو دولت (فلسطینی-اسراییلی) باور ندارد، ناامید کننده است."

وزیر دفاع بریتانیا افزود که بدون ایجاد دو دولت فلسطینی و اسراییلی، راه حل دیگری به این معضل وجود ندارد. هرچند، بریتانیا و ایالات متحده از حامیان اصلی اسراییل در جنگ علیه حماس اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید نتنیاهو به بایدن گفته که مخالف حاکمیت فلسطینی‌ها در غزه است

مقامات حکومت اسراییل به کرات مخالفت شان را با ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسراییل ابراز کرده اند. اما اظهارات اخیر نتنیاهو و مخالفت وی با ایجاد دولت فلسطینی، ظاهراً قاطعیت او نسبت به این مسله و یک فاصلهٔ آشکار علنی را در این خصوص با امریکا نشان می‌دهد.

مقام‌های امریکای همواره طرح ایجاد دو دولت فلسطین-اسراییل را به عنوان یگانه راه حل برای ختم بحران میان دو کشور برجسته کرده اند.

"امتناع غیرقابل قبول"

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، نیز روز یکشنبه گفت که حق مردم فلسطین برای ایجاد یک دولت فلسطینی "باید توسط همه به رسمیت شناخته شود."

گوتیرش در نشستی در کامپالا، پایتخت یوگاندا، گفت: "امتناع از پذیرفتن راه حل دو دولت برای اسراییلی‌ها و فلسطینیان و انکار از حق مردم فلسطین برای ایجاد یک دولت، غیرقابل قبول است."

منشی عمومی ملل متحد هشدار داد که این موضع "به طور نامحدود درگیریی را که به تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است، طولانی می‌کند؛ قطبی شدن را تشدید می‌کند و افراط‌گرایان را در همه جا جسور می‌سازد."

آسیب زنان در جنگ غزه

یک گزارش تازه دفتر زنان سازمان ملل متحد، که روی مساوات جنسیت و توانمندسازی زنان و دختران کار می‌کند، حاکی از آن است که زنان در بحران غزه، صدمه بیشتری دیده اند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ را در غزه، زنان تشکیل می‌دهد. این ادارهٔ ملل متحد تخمین زده است که در هر ساعت دو مادر فلسطینی در جنگ کشته می‌شوند.

سیما بحوث، مدیر اجرایی این دفتر در یک اعلامیه که ضمیمهٔ گزارش جدید نشر شد، نگاشته است: "زنان و کودکان، اولین قربانیان جنگ بوده و وظیفه ما برای آوردن صلح، مسوولیت ما در قبال آنان است."

ادامهٔ جنگ و تنش در منطقه

در پی حمله بر یک ساختمان رهایشی در شهر دمشق، پایتخت سوریه، که منجر به کشته شدن پنج عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، مقام‌های ایرانی، اسراییل را به انجام این حمله متهم کرده اند.

با آنکه اسراییل تا کنون در این مورد تبصره‌ای نکرده است، مقام‌های ایران هشدار داده اند که دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهند زد.

این حمله در دمشق، روز شنبه، در زمانی به وقوع پیوست که نظامیان اسراییلی حملاتی را بر غزه انجام دادند.

اسراییل، در مورد حملات روز شنبه در غزه، گفته است که شبه نظامیانی را در شمال غزه هدف قرار داده است که برای تعبیه مواد منفجره و شلیک میزاییل‌ها بر تانک‌های اسراییل، کوشش می‌کردند.

بعد از حملهٔ حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، اسراییل بار‌ها تعهد کرده تا این گروه را که بر غزه کنترول دارد، کاملاََ‌ نابود خواهد کرد. ایالات متحده و شمار دیگر از کشورهای غربی، حماس را به صفت گروه تروریستی می‌پندارند.