اسراییل جنگجویان حامی ایران را در سوریه هدف قرار داد

دیدبان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) گفت که حملات اسراییل در سوریه سبب کشته شدن هشت نفر، به شمول جنگجویان حامی ایران، شده است.

رامی عبدالرحیم، رییس دیدبان حقوق بشر سوری مستقر در بریتانیا، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: ''سه میزایل اسراییل پایگاه مربوط به حزب‌الله [لبنان] و سپاه پاسداران ایران را در شهرک سیده زینب هدف قرار داد.''

وزارت دفاع سوریه نیز گزارش داد که ''حملات هوایی'' ساعت ۱۰ شب به وقت محل صورت گرفت و چندین ساحه در جنوب دمشق، پایتخت آن کشور،‌ هدف قرار داده شدند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای که از طریق رسانه‌های اجتماعی نشرشد، گفته است که در این حملات ''شماری از مشاوران ایرانی'' کشته شدند، اما سپس این خبر را حذف کرد.

در عین حال، خبرگزاری تسنیم ایران، گزارش داده است که ''رژیم صهیونستی [اسراییل] مرکز مشوره‌ دهی ایران را در منطقهٔ سیده زینب، آماج حمله قرار داد."

در همین حال، حزب‌الله لبنان روز دوشنبه تایید کرد که دو جنگجوی آن گروه در حملات اسراییل جان باختند.

در ماه دسمبر سال گذشته نیز حمله‌ای در منطقهٔ سیده زینب سبب کشته شدن یک جنرال ارشد ایرانی شد؛ آن حمله به اسراییل نسبت داده شده، اما اسراییل آنرا نه تایید و نه رد کرده است.

رضا موسوی، فرمانده قوای قدس ایران، عالی‌ترین جنرال نظامی ایران بود که پس از جنوری ۲۰۲۰ میلادی در خارج از آن کشور کشته شده است. قبل از آن، قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیرو قدس ایران،‌ به تاریخ سوم جنوری ۲۰۲۰ توسط یک طیارهٔ بی سرنشین ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی بغداد عراق کشته شدند.

به گفتهٔ رییس دیدبان حقوق بشر سوریه، حمله‌ای به تاریخ ۲۰ جنوری ۲۰۲۴ رییس استخبارات سپاه پاسداران برای سوریه را هدف قرار داد که در اثر آن، ۱۳ نفر کشته شدند.

اسراییل در بیش از یک دهه‌ جنگ داخلی سوریه،‌ صد‌ها حملهٔ هوایی را در آن کشور انجام داده و در اغلب حالات، نیروهای مورد حمایت ایران و مواضع اردوی سوریه را هدف قرار داده است.
اما پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، این حملات تشدید یافته است.

اسراییل به ندرت در مورد حملات انفرادی که سوریه را هدف قرار می دهد، تبصره می‌کند،‌ اما بارها گفته است که به ایران که از حکومت بشار الاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می کند، اجازه نخواهد داد حضور خود را در آن کشور گسترش بدهد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ‌های خونین و مرگبار بوده است. در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر از جمعیت آن کشور یا از خانه‌های شان بیجا شده اند و یا مجبور به ترک کشور شان شده اند.

ایران می‌گوید که فقط مشاوران نظامی خود را به دعوت دمشق در آن کشور مستقر کرده است.