یونیسف: در سال ۲۰۲۳ زمینهٔ آموزش را برای ۶۰۰ هزار کودک افغان فراهم می‌کنیم

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از گسترش برنامه‌های آموزشی خود برای کودکان افغان در سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

یونیسف در صفحه تویتر خود اواخر روز پنجشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) نوشت که قرار است در سال ۲۰۲۳ به ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان زمینهٔ آموزش را فراهم کند.

این سازمان ملل متحد افزوده است که این کودکان افغان در ۲۰ هزار صنف محلی آموزش خواهند دید.

یونیسف گفته است: "ما در سال ۲۰۲۳ برنامه‌های آموزش خود را در سرتاسر افغانستان گسترش می‌دهیم. ما در حال ترمیم صنوف استیم تا برای آموزش مصوون‌تر و مساعدتر باشند."

یونیسف اخیراً گفته است که تا ماه سپتامبر از ۳۸۹هزار کودک که ۶۰ درصد آنها دختر بودند، "از طریق آموزش‌های موجود و جدید مبتنی بر جامعه" حمایت کرده است.

به گفتۀ مقامات وزارت معارف حکومت طالبان، یونیسف در حال حاضر نه‌هزار صنف آموزشی محلی در افغانستان دارد.

عزیزاحمد رایان، سخنگوی این وزارت در ماه می گفته بود که یونیسف در نظر دارد تا پنج‌هزار صنف درسی دیگر را در مناطق دورافتاده افغانستان ایجاد کند.

طالبان حتی قبل از تسلط دوباره بر افغانستان، به یونیسف اجازه داده بود تا چهارهزار صنف درسی را در مناطق تحت کنترول این گروه برگزار کند.

سام مورت، مسوول ارتباطات یونیسف در افغانستان گفته است که این برنامه صدها هزار کودک به شمول دختران و پسران را در کشوری که ۳.۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم استند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

یونیسف در حالی از گسترش برنامه‌های آموزش حرف می‌زند که با گذشت حدود ۱۶ ماه از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان درهای مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران بسته است.