سازمان جهانی صحت: آبلۀ میمون مثل همه‌گیری کووید۱۹ نیست

بیمار مبتلا به آبلۀ میمون

سازمان جهانی صحت روز سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) گفت که شیوع بیماری آبلۀ میمون مثل همه‌گیری کووید۱۹ نیست، زیرا از قبل معلومات زیادی در مورد این ویروس و راه‌های جلوگیری از آن وجود دارد.

هنس کلوگ، رییس بخش اروپا در سازمان جهانی صحت، گفت که هرچند به تحقیقات بیشتر در مورد شکل اول ویروس عامل آبلۀ میمون نیاز است، انتشار این ویروس را می‌توان مهار کرد.

تثبیت چندین واقعۀ آبلۀ میمون در چندین کشور جهان، سازمان جهانی صحت را واداشت که این بیماری را "وضعیت اضطراری صحی جهانی" اعلام کند. این سازمان روز جمعه از تولیدکنندگان واکسین این بیماری خواست که تولیدات خود را افزایش دهند تا از گسترش نوع خطرناک این ویروس جلوگیری شود.

سازمان جهانی صحت در جولای ۲۰۲۲ شیوع جهانی شکل دوم ویروس عامل بیماری آبلۀ میمون را، که بیشتر مردان هم‌جنس‌گرا به آن مبتلا شده بودند، وضعیت اضطراری صحی جهانی اعلام کرده بود. این هشدار در ماه می سال ۲۰۲۳ فسخ شد.

کلوگ گفت: "آبلۀ میمون، کووید جدید نیست. می‌دانیم که چگونه آن را کنترول کنیم. در منطقۀ اروپا، اقدامات ضروری اتخاذ شده است تا در مجموع جلو انتشار آن گرفته شود...دوسال پیش آبلۀ میمون، را در اروپا کنترول کردیم."

این مقام سازمان جهانی صحت افزود: "ما نظارت جدی را به کار بسته ایم؛ تماس با واقعات جدید را به گونۀ سرتاسری تحقیق کرده ایم؛ سفارش‌های معقول صحت عامه را فراهم کرده ایم."

کلوگ اضافه کرد: "آیا در منطقۀ اروپا قرنطین وضع خواهد شد؟ آیا این (شیوع آبله میمون) کووید۱۹ دیگر خواهد بود؟ پاسخ روشن است: نه."

او افزود که معمول‌ترین روش انتقال ویرس آبلۀ میمون از طریق تماس جلد با جلد است، اما گفت که ممکن در مرحلۀ حاد بیماری، به ویژه زمانی که آبله‌ها در دهن ایجاد شوند، ویروس از طریق تماس با قطرات هوایی بیرون شده از دهن و بینی بیمار انتشار می‌کند.

کلوگ گفت که با اینحال وضاحت کامل در مورد روش‌های دیگر انتشار این بیماری در دست نیست و به گفتۀ وی "به تحقیق بیشتر نیاز است".

تارک یاسارویک، سخنگوی سازمان جهانی صحت گفت که در حال حاضر این سازمان پوشیدن ماسک را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آبلۀ میمون سفارش نمی‌کند. او همچنین گفت: "ما تطبیق سرتاسری واکسین را سفارش نمی‌کنیم. ما تطبیق واکسین را تنها به گروه‌های معروض به خطر در ساحات شایع این بیماری سفارش می‌کنیم."

پس از شیوع واقعات جدید شکل یک ویروس آبلۀ میمون در جمهوری دموکراتیک کانگو و انتشار آن به کشورهای دور و نزدیک، سازمان جهانی صحت به تاریخ ۱۴ اگست وضعیت اضطرار صحی جهانی را اعلام کرد.