یعقوب مجاهد: کسی نباید ناکامی‌های امنیتی‌اش را بر دوش افغان‌ها بیندازد

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان گفته است که کسی نباید افغان‌ها و حکومت طالبان را به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حوادث امنیتی در سرزمین خود سرزنش کند.

یعقوب مجاهد، روز سه شنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) در نشستی به مناسبت دومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت در وزارت دفاع گفت که برخی کشورها به منظور منحرف‌کردن افکار مردم شان، در قبال رویدادهای امنیتی، افغانستان را متهم می‌دانند.

او گفت: "ما با کسی دشمنی نمی‌خواهیم، ما مشتاق نیستیم که امنیت کسی را به سوی وخامت ببریم، اما آنها باید مسوولیت خود را بدانند و دیگر افغان‌ها و ملت مظلوم افغانستان و این دولت نماینده ملت افغانستان [حکومت طالبان] را مقصر ندانند. آنها نباید برای پنهان‌کردن ناکامی‌های خود بیجا ادعا کنند."

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در سخنان خود نام هیچ کشوری را ذکر نکرد، اما در هفته‌های اخیر مقام‌های بلندپایه نظامی و ملکی پاکستان بارها حکومت طالبان را به پناه دادن به شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستانی متهم کرده اند.

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان به تاریخ هفتم اگست (۱۶ اسد) در صحبت با بزرگان قبایل در بالاحصار پشاور، حکومت طالبان را متهم کرد که به تندروان مخالف پاکستان پناه داده و اجازهٔ فعالیت آزادانه به آنان داده است.

منیر هشدار داد: "پاکستان نگرانی هایی در مورد پناهگاه‌های موجود برای گروه‎های ممنوعه و آزادی عمل آنها در خاک افغانستان دارد. پاکستان از هیچ تلاشی برای از بین بردن شبکه‌های تروریستی و حفاظت از شهروندان خود به هر قیمتی دریغ نخواهد کرد."

همچنان جنرال منیر بار دیگر از دخالت افغان‌ها در فعالیت‌های تروریستی در پاکستان ابراز نگرانی کرد و گفت که دخیل‌بودن افغان‌ها در فعالیت‌های تروریستی به ثبات منطقه آسیب می‌زند. او گفت که چنین اقداماتی نقض توافق دوحه است.

سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت که افغانستان برای هیچکس خطری ندارد. افغانستان ۴۰ سال مشکلات و سختی‌ها را تحمل کرده است و می‌داند که این مشکلات و سختی‌ها به نفع هیچکس نیست.

مجاهد گفت: "من چنان متعجبم به آنان که چرا این کار را انجام می‌دهید و چنین نکنید، اگر این کار را انجام می‌دهید تا به دنیا پیام دهید که افغانستان برای شما هم خطر است و افغانستان را رها نکنید تا چنین شرایطی ادامه یابد. این آرمان را این بار دشمنان جغرافیایی افغانستان به خاک (گور) خواهند برد".

این در حالی است که پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی در مورد آزادی تحرک تروریست‌ها در داخل افغانستان پس از تسلط دوبارۀ طالبان گفته است که طالبان روابط "قوی و نمادین" با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستان دارند.

تیم حمایت تحلیلی و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که به نظر می‌رسد سازمان القاعده در حال احیای قابلیت‌های عملیاتی خود در افغانستان بوده و تحریک طالبان پاکستان با حمایت طالبان افغان حملات فرامرزی را در پاکستان راه اندازی می‌کند.

همچنان نمایندگان و فرستادگان ویژه استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، سویس، بریتانیا، و ایالات متحده امریکا، پس از دیدار در ماه فبروری در پاریس، بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن از تهدیدهای روزافزون گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

مخالفت مسلحانه علیه طالبان

یعقوب مجاهد در مورد فعالیت شبه نظامیان مخالف حکومت خود نیز صحبت کرد و بدون نام بردن از کشوری از کشورها خواست تا بر ضد طالبان با مخالفان مسلح طالبان کمک نکنند.

مجاهد گفت: "اگر کسی مخالفان ما را علیه ما آموزش می‌دهد و به آنها ذهنیت می‌دهد که به افغانستان بروند و امنیت را خراب کنند، بعضی و به تعداد کمی از مردم فریب‌خورده را با این نام یا آن نام، پیجکاری می‌کنند (ترغیب می‌کنند) تنظیم می‌کنند و برخلاف ما منسجم می‌کنند، آنان باید بدانند که ما از همه اینها آگاه استیم، غافل نیستیم".

این در حالی است که جبهه ملی مقاومت، گروهی مخالف مسلح حکومت طالبان روز دوشنبه ۱۴ اگست (۲۳ اسد) در اعلامیه‌ای بر ادامه مبارزه مسلحانه و جنبش‌های مدنی تاکید کرده است.

این جبهه مدعی شد که مقاومتش در برابر طالبان در افغانستان در حال گسترش است. ریاست جبهه مقاومت ملی افغانستان بر عهده احمد مسعود است. بر اساس گزارش‌ها احمد مسعود در تاجیکستان زندگی می‌کند، اما جبهه ملی مقاومت حضور وی را در آن کشور تایید نکرده است.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در سخنان خود از مخالفان حکومت این گروه خواست به افغانستان بازگردند و به زندگی عادی ادامه دهند.

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان نیز روز گذشته گفت که مقامات امریکایی و اروپایی به او گفته اند که از مقاومت مسلحانه علیه حکومت طالبان حمایت نمی‌کنند.