کوریای شمالی چهار میزایل کروز استراتیژیک را آزمایش کرد

رسانه های دولتی کوریای شمالی اعلام کردند که نظامیان این کشور روز پنجشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) چهار "میزایل کروز استراتیژیک" را به هدف نشان دادن "قابلیت ضد حمله اتمی مرگبار" آزمایش کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی کوریای شمالی، چهار میزایل کروز "هواسل-۲" حدود ۱۷۰ دقیقه در امتداد مدار ۲۰۰۰کیلومتری پرواز کردند و سپس به یک "هدف از پیش تعیین شده" در سواحل شرقی کوریای شمالی اصابت کردند.

این خبرگزاری افزود: "این آزمایش بار دیگر وضعیت جنگی نیروی‌های محاربوی هسته‌ای کوریای شمالی را نشان داد که از هر نظر توانایی ضد حمله اتمی مرگبار علیه نیروهای متخاصم را دارد."

اگرچه کوریای جنوبی و جاپان معمولاً هنگام پرتاب میزایل از سوی کوریای شمالی هشدار می‌دهند، اما روز پنجشنبه چنین نکردند و معلوم نیست که آیا آنها قادر به ردیابی این میزایل‌ها بوده اند یا خیر.

اردوی کوریایی جنوبی روز جمعه ادعای کوریای شمالی را رد کرد، اما مشخص نکرد که چه بخشی از ادعا آنان نادرست است.

در بیانیه ستردرستیز اردوی کوریای جنوبی آمده است: "بین آنچه که تجهیزات کشفی کوریایی جنوبی و ایالات متحده شناسایی کرده و آنچه که کوریای شمالی اعلام کرده است، تفاوت وجود دارد."

در این بیانیه آمده است: "ما با همکاری ایالات متحده در حال تجزیه و تحلیل موضوع استیم."

میزایل‌های کروز معمولاً در ارتفاعات پایین‌تری نسبت به میزایل‌های بالستیک پرواز می‌کنند و بنابراین ردیابی و شناسایی آنها برای سایر کشورها سخت‌تر است.

کوریای شمالی مدعی است که میزایل‌های کروز این کشور دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند. با این حال، مشخص نیست که آیا این کشور کلاهک‌های کوچکی برای حمل بر روی چنین میزایل‌هایی ساخته است یا خیر.

پرتاب میزایل‌های کروز روز پنجشنبه چند روز پس از آزمایش یک میزایل بالستیک قاره پیما توسط کوریای شمالی انجام شد که نهمین پرتاب میزایل‌های قاره پیما از ابتدای سال گذشته است.

این میزایل قاره پیما پس از آن پرتاب شد که پیونگ یانگ هشدار داد که در برابر تمرینات نظامی مشترک ایالات متحده و کوریای جنوبی پاسخ خواهد داد.

تنش های نظامی در شبه جزیره کوریای پس از آن افزایش یافت که کوریای شمالی یک سال قبل خود را یک کشور هسته‌ای "غیرقابل بازگشت" اعلام کرد و تقریباً هر ماه آزمایش های تسلیحاتی از جمله پرتاب میزایل‌ بالستیک قاره پیما را انجام می‌دهد.

در پاسخ، سیول و واشنگتن مانورهای نظامی مشترک شان را در شبه جزیرهٔ کوریا افزایش داده و همکاری شان را در بخش امنیتی تقویت بیشتر کرده اند.

روز پنجشنبه، ایالات متحده و کوریای جنوبی اعلام کردند که تمرینات روی میز را در پنتاگون انجام دادند که هدف آن تمرکز بالای احتمال حمله با تسلیحات هسته‌ای توسط کوریای شمالی بود. طرف امریکایی بار دیگر تاکید کرد که "هر گونه حمله هسته‌ای توسط کوریای شمالی علیه ایالات متحده یا متحدان و شرکایش غیرقابل قبول بوده و منجر به نابودی رژیم (کوریای شمالی) خواهد شد."