برنامه جهانی غذا: از هر ده خانواده در افغانستان، نه خانواده غذای کافی ندارند

برنامه جهانی غذا می‌گوید که از هر ده خانواده در افغانستان نه خانواده غذای کافی برای خوردن ندارند و بیشتر کودکان بدون صرف صبحانه به مکتب می‌روند.

برنامه جهانی غذا در ویدیویی که در شبکه اجتماعی ایکس نشر کرده گفته است: "اکثر کودکان بدون نوشیدن چای صبحگاهی و شکم خالی به مکتب می‌روند. آموزش در گرسنگی بسیار دشوار است."

سازمان جهانی غذا ویدیو یک دختر خردسال را منتشر کرد که می‌گوید که پیش از رفتن به مکتب چای صبحگاهی می‌نوشد و گاهی اوقات بدون خوردن صبحانه به مکتب می‌رود.

این دختر با بیان اینکه پدرش بسیار فقیر است و پولی برای تهیه صبحانه برای او ندارد، گفت: "ما بدون صبحانه به مکتب می‌رویم."

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید که به کمک کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده، روزانه به ۷۰۰هزار کودک در مکاتب بسکیت‌های مغذی فراهم می‌کند.

به گفتۀ این سازمان، اگر بودجه لازم را از کشورهای کمک‌کننده و سازمان‌های بین‌المللی دریافت نکند، نمی‌تواند در ماه آینده- اکتوبر- به کمک‌رسانی به افغان‌ها ادامه دهد.

این در حالی است که شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز به تاریخ ۳۰ جون (نهم سرطان) گفت که در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو است و این اداره تنها می‌تواند به پنج میلیون آنها مواد غذایی کمک کند.

او با بیان اینکه "خیلی نگران فصل زمستان" می‌باشد، گفته است که برنامۀ جهانی غذا برای ادامه کمک‌ها در فصل زمستان با کمبود یک میلیارد دالر بودجه مواجه است و پس از ماه اکتوبر بودجه‌ای برای کمک‌رسانی ندارد.

شاو وی لی تاکید کرده است که برنامه جهانی غذا تا مارچ ۲۰۲۴ برای ادامه برنامه‌های جاری خود در افغانستان به یک میلیارد دالر نیاز دارد.

چند روز پیش، ایلوی فیلیون، رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان نیز گفت که در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت افغانستان به خدمات صحی دسترسی نداشته و غذا برای خوردن ندارند.

پیش از این، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته بود که سازمان ملل متحد برای تداوم عملیات کمک‌رسانی به افغانستان با کمبود بودجه ۱.۳ میلیارد دالری مواجه است.

اوچا گفته است که سازمان ملل متحد از مجموع پول درخواستی برای کمک به افغان‌ها تا ۳۱ جولای تنها ۷۴۴ میلیون دالر دریافت کرده است.

این اداره روز یکشنبه گفت که بین جون و سپتمبر ۲۰۲۳، برخی از منابع حیاتی بهداشت، محافظت، تغذیه، شستشو، غذا و معیشت به دلیل کمبود بودجه با خطر قطع‌شدن مواجه است. اوچا تاکید کرده است که بودجه اضافی برای تهیه و تحویل به موقع منابع اصلی بسیار مهم است.

همچنان این اداره به تازگی با نشر گزارشی گفته است که برای فراهم‌کردن نیازمندی‌های اولیه زمستانی برای افغان‌های نیازمند به ۵۷۰.۷ میلیون دالر بودجه فوری نیاز است.

بر اساس این گزارش ملل متحد، از جمله بودجه مورد نیاز حدود ۵۵۸.۴ میلیون دالر برای حمایت از فعالیت‌های مقدماتی آمادگی زمستانی مانند ارتقا و تعمیر سرپناه، خیمه، تهیه لباس گرم و کمپل اختصاص خواهد یافت.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است: "علاوه بر این (نیازمندی بودجوی)، ۱۸۹.۷ میلیون دالر برای آماده‌سازی منابع، از جمله مواد غذایی، کمک‌های معیشتی و بسته‌های بهداشتی، قبل از مسدود شدن راه‌های مناطق دور افتاده نیاز است".

اوچا تاکید کرده است که این فعالیت‌ها باید در سه ماه آینده اجرایی شود و این اداره برای تحت پوشش قراردادن نیازمندان در سراسر افغانستان، اهداف را بر اساس کارشیوه و معیارهای ویژه با اولویت‌های بالا، متوسط و کم طبقه‌بندی کرده است.

آمار این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که ۱۲۵ ولسوالی با اولویت بالا و ۲۷۶ ولسوالی دیگر با اولویت متوسط شناسایی شده است. به گفتۀ اوچا، هرگونه فعالیت بشری در این مناطق به رفع آسیب‌پذیری‌های چند بخشی کمک می‌کند.

به گفتۀ ملل متحد، کمک مناسب در ساحات با اولویت بالا به افراد مبتلا به آسیب‌پذیری‌های حاد یا حیاتی خواهد بود.