حملۀ ایران بر پاکستان؛ اسلام‌آباد سفیر خود را از تهران فراخواند

ساختمان مقر وزارت خارجۀ پاکستان

یک روز پس از حملات ایران بر مواضع گروه "جیش‌العدل" در ایالت بلوچستان پاکستان، وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که سفیر این کشور از تهران فرا خوانده شده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) گفت که حملۀ "بی‌جهت" ایران بر بلوچستان "نقض آشکار حاکمیت ملی پاکستان و تخطی از قوانین بین‌المللی" است.

بلوچ همچنان گفت که پاکستان از سفیر ایران مقیم اسلام‌آباد که در هنگام حملات ایران بر پاکستان سرگرم دیدار از تهران بود، خواسته است تا به اسلام‌آباد بر نگردد.

خبرگزاری دولتی ایران نیز از قول سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان این مطلب را گزارش داده است، اما وزارت خارجۀ ایران تا کنون در مورد این تصمیم پاکستان تبصره‌ای نکرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان هشدار داده است که این حملات ایران که در آن کودکان بی‌گناه پاکستانی کشته شدند ''عواقب جدی را در پی‌ خواهد'' داشت.

در همین حال، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، در سخنرانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت: "هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپادهای (طیاره‌های بی‌سرنشین) ایرانی قرار نگرفتند. گروه جیش العدل را هدف قرار دادیم نه شهروندان پاکستانی، هدف ما ایرانی‌های تروریست در خاک پاکستان بوده است."

امیر عبداللهیان همچنین گفت: "هیچ تعارفی با تروریست‌های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می‌کنند نداریم. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذاریم ولی اجازه نمی‌دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند و امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می‌دانیم."

یک روز پیش از حمله بر پاکستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، حملات راکتی را بر شهر اربیل عراق و شهر ادلب سوریه انجام داد. ایران گفته است که در این حملات "یک مقر استخبارات خارجی اسراییل یا موساد" در شهر اربیل و مواضع داعش در ادلب هدف قرار گرفت.

ساعاتی پیش از حملهٔ ایران بر مواضع گروه جیش‌العدل در پاکستان، وزیر خارجهٔ ایران، در شهر داووس سویس، با انوارالحق کاکر، صدر اعظم پاکستان دیدار کرد.

حکومت به رهبری شیعیان در ایران و حکومت سنی پاکستان همواره به خاطر فعالیت و حملات تندروان به یکدیگر به دیدۀ شک و تردید نگریسته اند و گمان می‌رود که تنش جدید به میان آمده روابط دو همسایه را متشنج‌تر کند.

این حملات تنش‌های بالقوه را در شرق میانه افزایش می‌دهد، تنش‌هایی که پس از جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه آغاز شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس و ایرنا استفاده شده است.