آصف درانی، نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان از سمت‌اش برکنار شد

وزارت امور خارجۀ پاکستان گفته است که اصف درانی پس از تاریخ دهم سپتمبر (۲۰ سنبله) دیگر هیچ مسولیتی ندارد و او از سمت‌اش به عنوان نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان کنار گذاشته شده است.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که آصف درانی، نمایندۀ ویژه این کشور در امور افغانستان، از سمت‌اش برکنار شده است.

این وزارت طی نامه‌ای افزوده که درانی پس از تاریخ دهم سپتمبر (۲۰ سنبله) دیگر هیچ مسولیتی ندارد و او از سمت‌اش به عنوان نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان کنار گذاشته شده است.

تا اکنون دلیل برای برکناری این دپلومات پاکستانی روشن نشده است، اما روزنامه دان پاکستان به نقل از منابع گزارش داده که آصف درانی به دلیل وجود اختلاف‌ها در سیاست‌اش نسبت به افغانستان برکنار و خانه‌نشین شده است.

آصف درانی پس از استعفای محمد صادق خان، نمایندۀ پیشین پاکستان در امور افغانستان، در ماه می سال گذشته، به عنوان نمایندۀ ویژه این کشور در امور افغانستان گماشته شده شد.

وزارت خارجه پاکستان در مورد برکناری درانی معلومات بیشتر نداده و او نیز تا اکنون در واکنش به این تصمیم اظهار نظر نکرده است.

این دپلومات پاکستانی در جریان بیش از یک سال ماموریت‌اش چندین بار به افغانستان سفر کرد و با نمایندگان طالبان در بارۀ بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد گفتگو کرد.

هنوز مشخص نیست که چه کسی جایگزین آصف درانی خواهد شد و وزارت خارجۀ پاکستان در مورد تعیین نمایندۀ جدید در امور افغانستان تبصره نکرده است.

آصف درانی از دپلومات‌های باتجربه وزارت خارجۀ پاکستان به شمار می‌رود و او در ۳۳ سال گذشته در بخش‌های کلیدی این وزارت به حیث دپلومات کار کرده است.

او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹به صفت معاون سفارت پاکستان در کابل ایفای وظیفه می‌کرد و در سال‌های اخیر مسوولیت سفارت‌های پاکستان در ایران و امارات متحدۀ عرب بر عهده داشت.

درانی پیش از آنکه سال گذشته به صفت نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان گماشته شود، در مقاله‌ای که در روزنامه مشهور "دَ نیشن" پاکستان نشر شد، گفته بود که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، پناهگاه امن گروه‌های دهشت افگن بوده و گروه هایی چون جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فعالیت دارند.

وزارت خارجۀ پاکستان در حالی از برکناری آصف درانی خبر داده است که روابط اسلام‌آباد و طالبان به دلیل افزایش خشونت‌ها و به ویژه حملات تحریک طالبان پاکستانی بیشتر از هر زمان دیگر تیره‌ شده است.

تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان پس از آن افزایش یافت که اوایل امسال، افراد مسلح در یک حملهٔ‌ خونین در ساحهٔ میرعلی وزیرستان شمالی دو افسر بلندپایه و پنج سرباز اردوی پاکستان را کشتند.

یک روز پس از آن، طیاره‌های پاکستانی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حملات هوایی انجام دادند. وزارت خارجۀ پاکستان به تاریخ ۲۴ مارچ (چهارم حمل) ضمن دفاع از حملات هوایی نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان گفت که کشورش "عملیات را بر پناهگاه‌های دهشت‌افگنان در داخل خاک افغانستان"، بر اساس معلومات استخباراتی انجام داده است.

اما حکومت طالبان افغان حضور گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان را رد کرده و گفته است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده شود.

علاوه بر این، پاکستان ادعا دارد که سلسله‌ای از حملات دهشت‌افگنی در این کشور، از افغانستان حمایت می‌شود، اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که پاکستان نباید برای ضعف خود افغانستان را مقصر بخواند و جلو حملات دهشت افگنی را در خاک خودش بگیرد.