درانی: رویداد شبیه ۱۱ سپتمبر ممکن از افغانستان منزوی شده تکرار شود

آصف درانی در حالی خواستار تعامل جهان با طالبان شده است که اخیراً وزارت خارجۀ پاکستان، وی را از سمت‌اش برکنار کرد.

نمایندۀ ویژه پیشین پاکستان در امور افغانستان از حکومت کشورش خواسته است که در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی ملل متحد باید از رهبران جهان بخواهد تا جهان با طالبان تعامل کنند، زیرا به باور او، رویدادی شبیه حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر از افغانستان ممکن تکرار شود.

آصف درانی ناوقت روز سه‌شنبه ۲۴ سپتمبر (سوم میزان) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که در صورتیکه افغانستان بیشتر از این منزوی شود، این کشور ممکن به پناهگاه امن تروریستان مبدل خواهد شد.

او افزود: "در حالیکه تمام رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک جمع شده‌اند، پاکستان باید از جامعه جهانی بخواهد که با طالبان تعامل کنند. رویدادی مانند ۱۱ سپتمبر از افغانستان منزوی شده می‎تواند تکرار و این کشور به پناهگاه تروریستان مبدل شود."

آصف درانی در حالی خواستار تعامل جهان با طالبان شده است که اخیراً وزارت خارجۀ پاکستان، وی را از سمت‌اش برکنار کرد.

تا اکنون دلیل برکناری این دپلومات پاکستانی روشن نشده است، اما پیش از این، روزنامه دان پاکستان به نقل از منابع گزارش داده بود که آصف درانی به دلیل وجود اختلاف‌ها در سیاست‌اش نسبت به افغانستان برکنار و خانه‌نشین شده است.

هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از چند روز به این‌سو آغاز شده و این نشست با حضور بسیاری از رهبران کشورهای جهان جریان دارد.

در این حال، سازمان ملل متحد از دیدار انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد با شهباز شریف، صدراعظم پاکستان در حاشیۀ نشست عمومی این سازمان خبر داد.

این سازمان گفته است که دو طرف افزون بر موضوعات دیگر دربارۀ وضعیت افغانستان بحث و گفتگو کرده اند، هرچند ملل متحد جزیياتی از گفتگوی آنان را درباره افغانستان نشر نکرده است.

نگرانی‌ها از احتمال مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان در حالی مطرح می‌شود که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، دیروز در سخنرانی خود در نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک‌بار دیگر از تصمیم‌اش برای خروج نظامیان امریکایی از این کشور دفاع کرد.

بایدن که در آغاز این سخنرانی به ختم تنش‌ها در جهان تاکید داشت، خطاب به رهبران جهان گفت: "زمانیکه به صفت رییس جمهور به کار آغاز کردم، افغانستان جاگزین ویتنام شده و به طولانی‌ترین جنگ امریکا مبدل شده بود. مصمم بودم که آن را پایان ببخشم و این کار را کردم."

رییس جمهور جو بایدن با اشاره به خروج نظامیان امریکایی از افغانستان گفت: "این تصمیم دشوار اما درست بود. چهار رییس جمهور امریکا با این تصمیم‌گیری روبرو شده بودند. اما من مصمم بودم که آن را برای رییس جمهور پنجم واگذار نکنم."

جو بایدن افزود که تصمیم خروج نظامیان امریکایی از افغانستان توام با تراژیدی بود. او به حملۀ انتحاری در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان اشاره کرد که در آن ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ افغان کشته شدند.

بایدن اضافه کرد که همواره در مورد ۲۴۶۱ نظامی امریکایی‌ فکر می‌کند که در افغانستان جان باخته اند. او افزود که ۲۰۷۷۴ نظامی امریکایی در جنگ افغانستان زخمی شدند.