لینک های دسترسی

Breaking News

ملاله: سیستم اپارتاید جنسیتی طالبان باید به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شود


ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش
ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش

با افزایش محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش بار دیگر خواستار به رسمیت‌شناسی اپارتاید جنسیتی در افغانستان شد.

یوسفزی ناوقت روز دوشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزا) پس از دیدار با جستن ترودو، صدراعظم کانادا، از سیاست‌های طالبان در قبال زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرد و آن را ظالمانه خواند.

این فعال آموزش، حمایت رهبران جهان را از زنان و دختران در افغانستان مهم عنوان کرده و افزود که طالبان باید در قبال این اعمال شان پاسخگو قرار گیرند.

صدر اعظم کانادا نیز از دیدار با ملاله یوسفزی خبر داده و در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که این فعال آموزش کارزاری را برای تامین تحصیل، کار و زندگی برای دختران و زنان راه‌اندازی کرده است.

جستن ترودو از این کمپاین استقبال کرده و گفته است که ملاله یوسفزی با این کارش می‌خواهد تا دولت‌ها در این عرصه به گونۀ جدی گام بردارند.

ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش در روزهای اخیر بارها از سیاست‌های طالبان در قبال زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده و خواستار توجه رهبران جهان در این مورد شد.

او دو روز پیش نیز از اشتراک‌کنندگان در ۷۹مین نشست عمومی ملل متحد خواسته بود که باید به وضعیت زنان و دختران توجه جدی کنند.

این فعال آموزش در حالی خواستار توجه رهبران جهان به زنان و دختران افغانستان شده است که روز گذشته منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت که جامعهٔ بین‌المللی در کنار زنان و دختران افغان ایستاده است.

انتونیو گوتیرش از طالبان خواست تا قوانینی را لغو کند که زنان را نادیده می‌گیرد و آنان را در انزوا و ناامیدی قرار می‌دهند.

گوتیرش در نشستی زیر عنوان "راه‌های مشارکت زنان در آیندهٔ افغانستان" گفت، قانونی که حکومت طالبان ماه گذشته تصویب کرد،‌ "حذف ساختارمند زنان و دختران از زندگی عمومی را رسمی کرده است."

سه روز پیش از این،‌ پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار به رسمیت شناخته شدن "اپارتاید جنسیتی" در افغانستان شده و کشورهایی را محکوم کرد که با "عادی‌سازی روابط با طالبان" از حکومت این گروه حمایت می‌کنند.

بر اساس قطعنامهٔ پارلمان اروپا، طالبان "شدیدترین سرکوب مبتنی بر جنسیت" را در عصر کنونی بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده است که مصداق "اپارتاید جنسیتی" پنداشته می‌شود. در قطعنامه از کشورهای اروپایی خواسته شده است تا از برشمردن اپارتاید جنسیتی به عنوان جنایت علیه بشریت، حمایت کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه گذشته در نشستی در مورد بررسی وضعیت در افغانستان، از انفاذ و چگونگی تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان ابراز نگرانی جدی کرد.

روزا اوتنبایووا، رییس دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما) در این نشست گفت درحالیکه جهان برای تعامل با حکومت طالبان می‌کوشد، تصامیم حکومت طالبان، به ویژه انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه، پیام منفی را در "قبال تعامل واقعی" با خود داشته و به گفتۀ وی نمی‌توان این قانون را نادیده گرفت.

با وجود واکنش و انتقاد گستردهٔ بین‌المللی از انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، این گروه ادعا می‌کند که قانون یاد شده حقوق زنان را نقض نکرده و نباید در مورد آن نگران بود.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، روز پنجشنبه گفت که با تطبیق این قانون، زنان در افغانستان با مشکل روبرو نشده‌اند.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان گفت که جهان نباید همه موضوعات افغانستان را با قانون امر به معروف و نهی از منکر ربط دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG