پاکستان جمع‌آوری مهاجران فاقد استناد قانونی را آغاز کرد

تجمع مهاجرین افغان در یکی از مراکز اخراج در ساحۀ لندی کوتل ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان، اول نومبر ۲۰۲۳

مقامات پاکستانی قبل از پایان مهلت نیمه شب چهارشنبه برای خروج مهاجران فاقد اسناد قانونی از این کشور، روند جمع‌آوری این پناهجویان را آغاز کرده است.

حکومت پاکستان بدون در نظر گرفتن درخواست ملل متحد، گروه‌های حقوق بشری و سفارت‌های کشورهای غربی، به شهروندان خارجی، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان که بدون مدارک قانونی در آن کشور اقامت دارند، تا اول نومبر مهلت داده بود که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن جبراً اخراج خواهند شد.

وزارت داخلهٔ پاکستان روز چهارشنبه اول نومبر (۱۰عقرب) در بیانیه‌ای گفت: "روند دستگیری خارجی‌ها ... برای اخراج سر از اول ماه نومبر آغاز شده است." پاکستان قبلاً گفته بود که این روند روز پنجشنبه آغاز خواهد شد.

در بیانیه آمده است که تاکنون در مجموع بیش از ۱۴۰ هزار نفر داوطلبانه پاکستان را ترک کرده اند.

چند ساعت پس از بیانیه‌ای وزارت داخلۀ پاکستان، مقامات این کشور شروع به جمع‌آوری اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی کرده و آنان را به مراکز اخراج اجباری انتقال دادند.

منابع رسمی به صدای امریکا گفتند که مراکز ویژه اخراج مهاجران در چهار ایالت پاکستان ایجاد می‌شود: پنجاب، سند، بلوچستان و خیبر پشتونخوا. به گفتهٔ این منابع، آنعده از مهاجران افغان که در ایالت‌های پنجاب و سند دستگیر می‌شوند، به مراکز اخراج اجباری شهر‌های راولپندی و کراچی انتقال داده می‌شوند.

ایالت خیبرپشتونخوا دو مرکز اخراج اجباری دارد-نوشهر و چمکنی- در حالی که ایالت بلوچستان دارای سه مرکز اخراج اجباری خواهد بود:‌ یکی در کویته، مرکز ایالت بلوچستان،‌ و دیگر در شهر‌های پشین و قلعهٔ عبدالله. بیشتر مهاجران افغان در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان زندگی می‌کنند، دو ایالتی که مجموعاً ۲۶۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارند.

جنید اقبال خان، معاون کمیشنری شهر بندری کراچی گفت که تا کنون ۴۰ نفر بدون مدارک مناسب به یکی از مراکز اخراج مهاجران منتقل شده اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که هم اکنون ۳.۷ میلیون شهروند افغانستان در پاکستان به سر می‌برند که از آن جمله ۷۰۰ هزار نفر آن پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به پاکستان فرار کرده اند.

ملل متحد تخمین زده است که حدود ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان بدون داشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان به سر می‌برند که دسترسی اندک به محافظت قانونی و یا دریافت پناهندگی دارند.

حکومت طالبان در بیانیه‌ای از تمامی کشورهایی که مهاجرین افغان در آن زندگی می‌کنند، خواسته است تا افغان‌ها را جبراً اخراج نکنند.

در این بیانیه بدون اینکه از کشوری نام برده شود، گفته شده است: "از تمام کشورها نخست تشکر می‌کنیم که در بیشتر از چهل سال به افغان‌ها جا دادند، اکنون یک بار دیگر از آنها می‌خواهیم که افغان‌ها را به زور و بدون آمادگی به اخراج مجبور نسازند، بلکه به آنان وقت بدهند و کشورهای مربوطه از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفه بشری از تحمل کار بگیرند".

بر اساس بیانیۀ حکومت طالبان، مهاجرین افغان هیچ مشکلی برای امنیت کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند ایجاد نمی‌کنند و در بی‌ثباتی نیز دخیل نیستند.

حکومت پاکستان ادعا کرده است که مهاجرین افغان مقیم آن کشور، در خشونت‌ها و حملات اخیر در پاکستان دست داشته اند.

همچنان حکومت طالبان به مهاجرینی که به دلیل نگرانی‌های امنیتی افغانستان را ترک کرده اند، اطمینان داده است که به کشورشان برگردند و در آرامش زندگی کنند.

در این حال، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، ناوقت روز سه شنبه با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس بار دیگر از حکومت پاکستان خواستار توقف اخراج مهاجرین افغان از آن کشور شده است.

او گفته است: "من درخواست خود را از پاکستان تکرار می‌کنم که با لغو برنامه‌های خود برای اخراج دسته جمعی [مهاجرین] به افغانستان، از بروز بحران دیگری برای افغان‌ها جلوگیری کند. من به دفاع از حقوق افغان‌ها به هر طریق ممکن، از جمله [گفتگو] با مقامات پاکستانی ادامه می‌دهم".